پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

همه چیز درباره ی عادل فردوسی پور...!

۹۰: آمار می‌گوید اکثر دوشنبه شب‌ها، آمار جرم و جنایت کاهش پیدا می‌کند. ارقام می‌گویند که برق مصرفی در نیمه‌های شب دوشنبه به نسبت بقیه روزهای هفته افزایش پیدا می‌کند.
دوشنبه‌ شب‌ها پر از دردسر است برای والدین دانش‌آموزان! چرا که مجبورند فرزندان خود را به زور بخوابانند.
دوشنبه‌ شب پر از خاطره است. خاطره‌هایی که یکی از برنامه‌های تلویزیونی برایمان به ارمغان آورده است. اکثر روزهای سه‌شنبه نیز در مورد این برنامه مردمان کوچه و بازار صحبت می‌کنند.
صحبت از برنامه نود است. برنامه‌ای که به خاطر اجرای فوق‌العاده تهیه کننده‌اش تبدیل به بهترین برنامه دهه اخیر تلویزیون کشورمان شده است.
مدتی طولانی که قصد داشتیم نگاهی به ابعاد شخصیتی این مجری توانمند و گزارشگر محبوب فوتبال بیاندازیم. پس از چندین روز جستجو به نکاتی از زندگی او رسیدیم که برای همگان جالب توجه خواهد بود.
 

عادل فردوسی‌پور! همین کلمه کافی است تا بدانید در مورد چه شخصیتی صحبت خواهیم کرد. آنچه در پی می‌خوانید نگاهی به جذاب‌ترین نکاتی است که در مورد این مجری پیش آمده است.

ادامه مطلب ...

آیا میدانستید که ...

آیا میدانستید که: در زمان جنگهای باستانی هنگامی که سپاهیان بدون تلفات از جنگ بر میگشته اند پلاکاردی حمل میکردند که روی آن نوشته بود:
( تعداد تلفات 0)
( 0 Killed )
ریشه OK از این اصطلاح است.


آیا میدانستید که: ماهیچه های قلب انسان قادرند خون را به ارتفاع 10 متر به هوا پرتاب کنند؟


آیا می‌دانستید که: 111،111،111 × 111،111،111 = 12،345،678،987،654،321


آیا میدانستید که: قویترین ماهیچه بدن، ماهیچه زبان است؟

ادامه مطلب ...

شرایط اهدای خون

با تمام پیشرفت های علمی بشر در درمان بیماران هنوز هیچ ماده یی جایگزین خون نشده است. در کشور ما ادامه زندگی حدود 20 هزار بیمار تالاسمی و هزاران بیمار دردمند دیگر نظیر بیماران جراحی، نوزادان مبتلابه زردی، مصدومان تصادفات، آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه، بیماران دچار سوختگی، بیماران دیالیزی، مبتلابه بدخیمی ها و بیماران هموفیلی به ایثار انسان های آگاه و دلسوزی که اهداکننده مستمر خون سالم هستند وابسته است.
    خون، بافت زنده یی است که نجات بخش جان ها بوده و میانگین حجم آن در هر فرد بالغ 5/4 تا 5/5 لیتر است. خون از دو قسمت سلولی و پلاسمایی تشکیل شده است.
    عناصر سلولی، 45 درصد حجم خون را تشکیل می دهند که شامل گلبول های قرمز با طول عمر 120 روز است که مسوول اکسیژن رسانی به سلول های بدن است. گلبول های سفید با طول عمری از چند روز تا چند ماه مسوول دفاع از بدن در برابر عوامل خارجی است. پلاکت ها با طول عمر 7 الی 10 روز که در بند آمدن خونریزی دخالت دارد.
    پلاسما، 55 درصد حجم خون را تشکیل می دهد و دارای پروتئین هایی نظیر آنتی بادی ها ،فاکتورهای انعقادی خون و مواد غذایی نظیر انواع قندها، چربی ها، املاح مختلف و هورمون ها است.
    لازم به ذکر است در شرایط استاندارد خارج از بدن گلبول های قرمز فشرده تهیه شده از خون های اهدایی برای مدت 35 روز و پلاکت های اهدایی برای مدت سه روز قابل استفاده بیماران خواهند بود.

ادامه مطلب ...

پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان :

پیوند مغزاستخوان یکی از روشهای منتخب در درمان برخی از ناهنجارهای خونی مادرزادی مانند تالاسمی ، بیماریهای بدخیم مانند سرطان غدد لنفاوی و میلوم مولتیپل ، انواع سرطان خون و به ندرت درموارد نقص   سیستم ایمنی و سرطانهای استخوان و سینه می باشد.

انتخاب این روش درمانی در وهله اول به عهده پزشک فوق تخصص خون می باشد این تصمیم بر اساس شدت و درجه پیشرفت بیماری و شرایط بالینی بیمار گرفته می شود.

 

پیوند مغز استخوان به دو روش انجام می شود:

ادامه مطلب ...

شخصیت شناسی: ماه تولد شما + ماه تولد معشوقه تان

مرد فروردین و زن….
فروردین+ فروردین = پیوندی آتشین
فروردین+اردیبهشت = پیوندی کاملا عشقی
فروردین+خرداد = خوش دل و امیدوار
فروردین+تیر = اختلاف فراوان
فروردین+مرداد = شدید
فروردین+شهریور = سرد و گرم
فروردین+مهر = کمی غیر ممکن
فروردین+آبان = خیلی با حرارت
فروردین+آذر = پر از ماجرا جویی
فروردین+دی = هیجانات فراوان
فروردین+بهمن = شگفت انگیز
فروردین+اسفند = توام با مشکلات 
 
بقیه ماه ها در ادامه مطلب!
ادامه مطلب ...

سرطان پروستات چیست؟

بزرگی خوش خیم پروستات یا سرطان پروستات؟
    اندازه پروستات با بالارفتن سن بزرگ می شود بطوری که 90درصد مردان 80 سال به بالادچار بزرگی پروستات و علایم مربوط به آن هستند. این علایم هم مانند علایم سرطان پروستات بوده و به علت فشار آوردن پروستات بزرگ شده به مثانه ایجاد می شوند. این بیماری سرطان محسوب نمی شود ولی اگر شدت علایم زیاد باشد نیاز به درمان پیدا خواهد کرد.
   

علایم سرطان پروستات
    در مراحل اولیه این بیماری ممکن است علایمی مشاهده نشود، اما با گذشت زمان و بزرگ تر شدن تومور بیمار علامتدار خواهد شد. اغلب علایمی که بوسیله سرطان پروستات ایجاد می شوند ناشی از بزرگ شدن پروستات در یک فضای محدود است. این علایم عبارتند از:

ادامه مطلب ...

هورمون شناسی


 برای دریافت پاورپوینت آموزشی درس هورمون شناسی رشته علوم آزمایشگاهی

به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

آگهی استخدام سازمان تامین اجتماعی


ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان


به خبری که هم اکنون به دستم رسید توجه فرمایید ! :


سازمان تامین اجتماعی به منظور تامین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز واحد های تابعه خود در سراسر کشور، تعداد 727 نفر از افراد واجد شرایط را بکارگیری (استخدام) می نماید.


نحوه گزینش اولیه به صورت آزمون کتبی می باشد.


شرایط عمومی و اختصاصی بکارگیری نیرو در تک شماره نوآوران به اطلاع عموم رسیده است.{موجود در روزنامه فروشی ها}


توجه:

مقاطع تحصیلی مورد نیاز سازمان:


دیپلم ( کلیه رشته ها )


فوق دیپلم ( علوم آزمایشگاهی و بقیه رشته های پزشکی )


لیسانس ( علوم آزمایشگاهی و بقیه رشته های پزشکی و پیراپزشکی )

هفت خوان دهه شصتی ها!

برخی از مورخان و کارشناسان که اکثرا دهه ی هفتاد به بالا بودند اخیرا کشف کردند دهه ی شصتی ها خوشبخت ترین انسان هایی بودند که بعد از آدم و حوا پا به این کره ی خاکی گذاشتند.

بر اساس این یافته ها دهه ی شصتی ها از تولد تا بعد از وفات 7 خوان را می گذرانند. (البته برخی را گذرانده اند.) خوان هایی که همواره با ناداوری ها از آن سربلند بیرون آمده اند! 
 
 
 
(حتما ادامه مطلب رو ببینین!)
ادامه مطلب ...

نکاتی جدید در مورد بهبود شانس بارداری

پزشکان می گویند زنانی که می خواهند شانس بهتری برای باردار شدن داشته باشند باید به طور مرتب دندان هایشان را نخ بکشند.

براساس این مطالعه عدم رعایت بهداشت دهان می تواند به اندازه چاقی مانعی در راه بارداری باشد - به طوری که تشکیل نطفه را برای حدودا دو ماه و نیم عقب بیاندازد...

ادامه مطلب ...