پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

همه چیز درباره ی عادل فردوسی پور...!

۹۰: آمار می‌گوید اکثر دوشنبه شب‌ها، آمار جرم و جنایت کاهش پیدا می‌کند. ارقام می‌گویند که برق مصرفی در نیمه‌های شب دوشنبه به نسبت بقیه روزهای هفته افزایش پیدا می‌کند.
دوشنبه‌ شب‌ها پر از دردسر است برای والدین دانش‌آموزان! چرا که مجبورند فرزندان خود را به زور بخوابانند.
دوشنبه‌ شب پر از خاطره است. خاطره‌هایی که یکی از برنامه‌های تلویزیونی برایمان به ارمغان آورده است. اکثر روزهای سه‌شنبه نیز در مورد این برنامه مردمان کوچه و بازار صحبت می‌کنند.
صحبت از برنامه نود است. برنامه‌ای که به خاطر اجرای فوق‌العاده تهیه کننده‌اش تبدیل به بهترین برنامه دهه اخیر تلویزیون کشورمان شده است.
مدتی طولانی که قصد داشتیم نگاهی به ابعاد شخصیتی این مجری توانمند و گزارشگر محبوب فوتبال بیاندازیم. پس از چندین روز جستجو به نکاتی از زندگی او رسیدیم که برای همگان جالب توجه خواهد بود.
 

عادل فردوسی‌پور! همین کلمه کافی است تا بدانید در مورد چه شخصیتی صحبت خواهیم کرد. آنچه در پی می‌خوانید نگاهی به جذاب‌ترین نکاتی است که در مورد این مجری پیش آمده است.

متولد ماه مهر 

عادل فردوسی‌پور متولد مهرماه سال ۱۳۵۳ در شهر تهران است. وی در محله شهرآرای تهران و در خانواده‌ای کرمانی الاصل به دنیا آمد. فردوسی‌پور نخستین فرزند این خانواده است و یک برادر و یک خواهر نیز دارد. 

خانواده‌ای متوسط 

پدر عادل متولد شهر رفسنجان است تحصیلات عالیه خود را در رشته برق گذرانده است. گفته می‌شود وضعیت مالی خانواده عادل، در حد متوسط بوده است که کمتر پیش می‌آمده که با مشکل مالی روبرو شوند.
تحصیلات
گزارشگر محبوب کشورمان دوره ابتدایی را در مدرسه «ذوقی»، دوره راهنمایی را در مدرسه «طالقانی» و دوره متوسطه را در دبیرستان معروف «البرز» گذرانده است. عادل فردوسی‌پور تحصیلات عالیه‌اش را در دانشگاه صنعتی شریف و تا مقطع فوق‌لیسانس ادامه داده است. 

مدرس دانشگاه 

بلافاصله پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد به تدریس در دانشگاه صنعتی شریف مشغول شد. فردوسی‌پور به دلیل آنکه معدل بالای ۱۷ داشته جزو دانشجویان زرنگ زمان خود محسوب می‌شد!
وی در حال حاضر به عنوان استاد درس زبان تخصصی رشته مهندسی صنایع در این دانشگاه مشغول به کار است. 

استادی خو‌ش‌اخلاق و جدی 

هنگام انتخاب واحد، دانشجویانی که قصد دارند درس زبان تخصصی بردارند در همان دقایق ابتدایی شروع انتخاب واحد، درس را با استاد عادل فردوسی‌پور انتخاب می‌کنند. گفته می‌شود در کمتر از یک ساعت؛ ظرفیت کلاس استاد فردوسی‌پور، تکمیل می‌گردد.
دانشجویان عادل علاوه بر محبوبیت وی درباره نود، از نمره دادن فردوسی‌پور نیز راضی‌اند! از قرار معلوم حدود ۹۰ درصد دانشجویان، نمره قبولی را از استاد فردوسی‌پور می‌گیرند.
کلاس‌های فردوسی‌پور روزهای سه شنبه برگزار می‌شود. دقیقا یک روز پس از اجرای برنامه نود، به همین خاطر همیشه کلاس‌هایش پر از بحث‌های داغ فوتبالی است. عادل معمولا در مواجهه با سئوالات دانشجویان در مورد برنامه‌هایش، صراحت کلام دارد و علاوه بر صحبت‌هایی که در برنامه‌اش انجام می‌دهد، ناگفته‌هایش را در کلاس‌ها بیان می‌کند.
البته استاد فردوسی‌پور که همواره، سر موقع در کلاس‌هایش حاضر می‌شود اجازه نمی‌دهد بیشتر از ۲۰ دقیقه در مورد برنامه نود و فوتبال در کلاس بحث شود و هنگام درس دادن، کاملا جدی است. 

انرژی مثبت عادل به دانشجویان 

محبوبیت عادل در کلاس‌هایش نیز کاملا مشهود است. دانشجویان می‌گویند وقتی قسمتی از درس را متوجه نمی‌شوند و فردوسی‌پور را کلافه می‌کنند! با لبخند عادل مواجه می‌شوند.
وقتی عادل لبخند می‌زند و درس را برای چندمین بار به دانشجویان تفهیم می‌کند آنان نیز رغبت بیشتری پیدا می‌کنند و متوجه موضوع درسی می‌شوند.
تنی چند از شاگردانش می‌گویند وقتی عادل لبخند می‌زند، ناخودآگاه آنها نیز می‌خندند و جو کلاس به کلی تغییر می‌کند اما وقتی هنگام درس، دانشجویان با فردوسی‌پور، مزاح می‌کنند، با چهره کاملا جدی وی مواجه می‌شوند. 

زندگی در صندوق عقب 

جالب است بدانید عادل در ماشین شخصی‌اش کلکسیونی از لباس دارد. او در صندوق عقب ماشینش چندین دست لباس دارد که در طول روز، آنها را عوض می‌کند. 

اهل سینمای کلاسیک 

فردوسی‌پور علاقه خاصی به سینما دارد و سینمای معناگرا را بیشتر می‌پسندد. او آثار کلاسیک سینمای جهان را دیده است و فیلم‌های کارگردانانی همچون؛ کوبریک، اسکورسینری، روهن پولانسکی، جیم جارموش را دوست دارد.
فردوسی‌پور به دلیل محبوبیتی که در میان افراد جامعه دارد کمتر به سینما می‌رود. البته او سعی می‌کند فیلم‌های معروف هر دوره از جشنواره فیلم فجر را در سینما ببیند. او در میان فیلم‌های ایرانی، فیلم (گاو) را به شدت دوست دارد و گارگردانانی همچون: داریوش مهرجویی، مرحوم علی حاتمی و … را قبول دارد.
در میان بازیگران نیز استاد عزت‌اله انتظامی و علی نصیریان را می‌پسندد.
اهل کتابخوانی
اوقات فراغتش را به سه موضوع اختصاص می‌دهد: کتابخوانی، ورزش و هنر.
عادل فردوسی‌پور، کتاب‌های زیادی را می‌خواند. او علاوه بر خواندن مقالات و کتابهای ورزشی، کتب داستانی هم مطالعه می‌کند. فردوسی‌پور زندگینامه اشخاص مهم، در دنیا را نیز مورد مطالعه قرار می‌دهد.
روزنامه نگار
شروع فعالیت رسانه‌ای وی به سال ۱۳۷۲ باز می‌گردد. زمانی که فردوسی‌پور در روزنامه ابرار ورزشی در بخش خارجی‌اش، مشغول به فعالیت می‌گردد. حضور فردوسی‌پور در عرصه مطبوعات داخلی، خیلی طول نکشید چرا که وی پس از مدتی کوتاه با توجه به مشغله‌اش در صدا و سیما نتوانست در این روزنامه به فعالیت ادامه بدهد. البته فردوسی‌پور در حال حاضر به مجله معتبرورلدساکر، مطلب می‌دهد و جزو یکی از نویسندگان معتبر این مجله در سال‌های اخیر لقب گرفته است. 

زانیتا سوار 

فردوسی‌پور مدت‌هاست زانتیای نوک مدادی دارد و علاقه‌ای به تغییر اتومبیل شخصی‌اش ندارد و خوشبختانه تا به حال هیچگونه تصادف خطرناکی نداشته است.
زندگی در شهرک غرب
منزل وی در یکی از خیابانهای زیبای شهر تهران واقع در شهرک غرب است. خانه‌ای مجلل، بانمایی زیبا که دکوراسیون داخلی منحصر به فردی نیز دارد.
دزدی از منزل
حتما شنیده‌اید که در دی ماه سال ۸۷ از منزل فردوسی‌پور، هنگامی که همسرش برای خرید، منزل را ترک کرده بود دزدی شده بود و بعد از مدت کوتاهی، دزد منزلش دستگیر شد. در این بخش قصد نداریم مجددا به جزییات این مطلب بپردازیم بلکه می‌خواهیم به نکته‌ای جالب توجه در این باره اشاره کنیم. در آن شب قرار بود برنامه نود، طبق معمول دوشنبه شب‌ها روی آنتن برود. از این رو فردوسی‌پور که در استودیو حضور داشت مجبور به ترک محل کارش شد تا برای اطمینان از حال همسرش به منزل برود.
شاهدان می‌گویند عادل تنها به مدارک اصلی خود که سرجایشان مانده بود نگاهی انداخت و هیچ توجهی به لوازم مسروقه‌اش نداشت. او بلافاصله به استودیو پخش باز می گردد و بدون هیچ گونه تشویشی، یکی از بهترین برنامه‌هایش را طبق معمول اجرا می‌کند، بی‌آنکه کسی چیزی بفهمد!
کارهای نمایشی
مجری توانمند برنامه نود در سال ۸۴ با گروه اجرایی نمایش «فنر» همکاری کرد. او صدا پیشه گزارشگر انگلیسی را انجام داد. جالب است بدانید این نمایش درباره یک خانواده انگلیسی که عاشق فوتبال بوده‌اند نوشته شده بود. 

مترجم 

تا به حال توانسته است کتاب (فوتبال در برابر دشمن) را ترجمه کند و در حال حاضر نیز مشغول ترجمه کتابی دیگر است.
طرفدار لیورپول
شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند او یکی از طرفداران دو آتیشه شیاطین سرخ اولدرافورد است اما او بیشتر از منچستریونایتد، طرفدار لیورپول است. همیشه بازی‌های لیورپول را نظاره می‌کند و همچنان از این تیم طرفداری می‌کند. 

تیم ملی انگلیس و فرانسه 

در بین تیم‌های ملی نیز علاقه خاصی به تیم ملی انگلستان و تا حدودی نیز فرانسه دارد. همچنین فردوسی‌پور معتقد است تیم ملی اسپانیا یکی از بهترین تیم‌های حال حاضر جهان است و می‌تواند در جام ملت‌های اروپا و همچنین جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، از عنوان خود دفاع کند.
۱۴ ساعت کار فشرده برای نود
یکی از پرحاشیه‌ترین برنامه‌های زنده تلویزیون، پشت صحنه‌ای فعال دارد. گروه فنی برنامه نود برای هریک از برنامه‌هایشان حدود ۱۴ ساعت کار فشرده انجام می‌دهند. البته عادل از ظهر روز دوشنبه به اقدامات لازم برای اجرای برنامه‌هایش می‌پردازد.
هم تهیه‌کننده، هم مجری
برنامه نود جزو ۳ برنامه‌ای است که تهیه‌کننده و مجری‌اش یک فرد هستند. نود با اجرا و تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور در کنار برنامه‌های هفت و پارک ملت، در این زمره هستند. این ۳ برنامه با توجه به آنکه از اقبال عمومی برخوردار گشته‌اند از قانون صدا و سیما مبنی بر عدم فعالیت همزمان یک فرد به عنوان مجری و تهیه‌کننده، مستثنی شده‌اند. 

داوری در دور تند 

جالب است بدانید عادل فردوسی‌پور فیلم تمامی بازی‌ها را نگاه می‌کند. او اشتباهات و شبهه‌های داوری را در دور تند انتخاب می‌کند. اتفاقی که داور بازی در حین بازی از چشمش پوشیده می‌ماند را وی در دور تند متوجه می‌شود و آن را انعکاس می‌دهد.
غیبت در نود
وی تنها چهار بار در برنامه‌های نود حضور نداشته است. این برنامه ۲ بار با اجرای مزدک میرزایی و ۲ بار با اجرای رضا جاودانی به روی آنتن رفته است. البته فردوسی‌پور به خاطر سفرهای کاری از جمله حضور در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان و المپیک ۲۰۰۸ نتوانست برنامه‌اش را اجرا کند.
تغییر ظاهر عادل با نور پروژکتور
به شدت خجالتی و کم حرف است. او کاملا با آنچه در نود مشاهده می‌کنید متفاوت است. فردوسی‌پور که در امر مجری‌گری به حاضر جوابی و پرحرفی معروف شده است با خاموش شدن پروژکتورهای استودیو، شخصیتی کاملا درون‌گرا و ساکت پیدا می‌کند. البته مولفه‌هایی همچون نقدپذیری و صبور بودن همواره با اوست. 

پیشنهاد میلیاردی ۲ تیم لیگ برتری 

چند سال پیش و زمانی که کمتر کسی از شخصیت عادل، مطلع بود افرادی با وی تماس می‌گیرند و از او می‌خواهند که برای تیم … در برنامه‌اش تعریف و تمجید کند که با واکنش شدید عادل مواجه می‌شوند. شنیده‌های ما حاکی از آن است که در سال ۸۴ نیز مدیر یکی از تیم‌های لیگ برتری از عادل می‌خواهد در ازای دریافت مبلغ هنگفتی به تعریف و تمجید از عملکرد مدیریتی آن فرد بپردازد که فردوسی‌پور بازهم آن را رد می‌کند. وی که به اکثر مراسم تیم‌ها دعوت می‌گردد برای دور ماندن از حاشیه‌ها در هیچ کدام از آنها شرکت نمی‌کند و حتی جوایز آنها را نیز قبول نمی‌کند. 

مشورت با همسر 

عادل فروسی‌پور علاوه بر آنکه در کارهایش با همکاران خود از جمله: فردوس کاویانی، پیمان یوسفی، مزدک میرزایی و … مشورت می‌گیرد با همسرش نیز در هر زمینه‌ای صحبت می‌کند و از نظرات ایشان استفاده می‌کند. همسر عادل نیز همچون خودش فردی تحصیل کرده با روابط‌عمومی قوی است و نه تنها هیچ مشکلی با محبوبیت شوهرش ندارد بلکه آن را به فال نیک گرفته و معتقد است وقتی مردم کوچه و بازار، عادل را دوست دارند پس او در کارهایش موفق است.
اهل مصاحبه نیست
شماره تلفن همراه عادل، هیچ‌گاه تغییر نکرده است و از همان ابتدا برای صحبت با وی بایستی پیغام بگذارید تا جواب تلفنتان را بدهد. راستش را بخواهید او که خود، خبرنگار بوده است کمتر با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها مصاحبه می‌کند. البته عادل همواره سعی کرده است از حقوق قشر خبرنگار حمایت کند اما علاقه‌ای به مصاحبه کردن ندارد. 

اتاق کار ۶ متری 

اتاقی که وی در سازمان صدا و سیما دارد، ۶ متری است. این اتاق در طبقه پنجم قرار دارد و پنجره‌اش به سمت سفارت یکی از کشورهاست. فردوسی‌پور در مدت حضورش در این اتاق، فیلم بازی‌ها را می‌بیند و به سایت‌های مختلف خبری ایران و جهان نگاهی می‌اندازد.

متنفر از سیاست 

از سیاست خوشش نمی‌آید و رابطه‌ای ناسازگار با این مقوله دارد. با اینکه معتقد است؛ سیاست‌های حکومت‌ها در فوتبال جهان گاهی باعث جذابیت فوتبال می‌شود (همچون بارساورئال)، اما اعتقاد دارد نباید افراد سیاسی وارد ورزش شوند و برای تیم‌ها، تعیین تکلیف کنند. مثلا معتقد است؛ که نباید تصمیمات سیاسی در ورزش گرفته شود! چرا که باعث از بین رفتن روح ورزش می‌شود. او که در مواقع لازم، نقدی هم بر عملکرد سیاسیون انجام می‌دهد عضو هیچ حزب و باندی نیست و هیچگاه از موقعیت خود برای طرفداری از سیاسیون و کسب آرا برای آنها استفاده نکرده است.

درآمد ماهیانه عادل
فیش حقوقی‌اش از صدا و سیما حدود ۹۰۰ هزار تومان است که علاوه بر آن به خاطر تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه نود حدود یک میلیون و چهارصد هزار تومان نیز دریافت می‌کند. همچنین استاد فردوسی‌پور به خاطر تدریس در دانشگاه صنعتی شریف ماهانه حدود یک میلیون و دویست هزار تومان دریافت می‌کند. 

سفر به اسپانیا 

سفر را دوست دارد و وقتی فرصت پیدا می‌کند به کشورهای مختلف می‌رود تا به استراحت بپردازد. البته این اتفاق برای عادل تقریبا یکبار در سال رخ می‌دهد. وی در میان کشورها اروپایی علاقه خاصی به کشور اسپانیا دارد و تا به حال چند بازی به این کشور سفر کرده است. عادل در سفرهای خارجی‌اش نیز بی‌خیال فوتبال نمی‌شود و معمولا برای تماشای بازی‌ها به استادیوم می‌رود. 

هر هفته فوتبال بازی می‌کند 

فردوسی‌پور معمولا در هفته، ۲ جلسه‌ای فوتبال بازی می‌کند و در جام‌های ورزشی صدا و سیما و برخی سازمان‌ها شرکت می‌کند.
پورمحمدی و آقا زمانی ناظر ویژه نود
به خاطر اهمیت بالا و حاشیه‌های فراوانی که نود همواره به دنبال خود داشته است آقای پورمحمدی به همراه حسین آقا زمانی تمامی برنامه‌های نود را تا حد امکان به صورت زنده می‌بینند و نقطه نظرات خود را پس از هر برنامه در اختیار فردوسی‌پور قرار می‌دهند. 

مصاحبه با پروین را دوست دارد 

علی‌رغم آنکه علی پروین سرمربی و بازیکن اسبق تیم‌ملی و پرسپولیس با برنامه نود مشکل دارد اما عادل فردوسی علاقه خاصی به مصاحبه با او دارد. فردوسی‌پور معتقد است؛ شخصیت پروین، دوست داشتنی است و اگر بتوان حرف دل پروین را شنید خیلی خوب است اما تا به حال موفق به این امر نشده است.
طرفدار دایی
به قول خودش رابطه‌اش در گذشته با علی دایی، خاکستری بود! اما حالا یکی از طرفداران او محسوب می‌شود. البته عادل در مواقعی نیز از کارهای دایی ایراد گرفته است ولی معتقد است؛ سرمربی و کاپیتان اسبق تیم‌ملی یکی از افرادی است که موجب شده فوتبال ایران را در جهان بشناسند.
شاکی از دلالی
او معتقد است؛ دلالی در فوتبال ایران، بیداد می‌کند و همواره سعی کرده با این موضوع مبارزه کند. فردوسی‌پور معتقد است؛ نباید افراد دلال در قالب مدیر برنامه فعالیت کنند و برند بعضی از بازی‌ها را دلالان معرفی کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد