پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

شرایط اهدای خون

با تمام پیشرفت های علمی بشر در درمان بیماران هنوز هیچ ماده یی جایگزین خون نشده است. در کشور ما ادامه زندگی حدود 20 هزار بیمار تالاسمی و هزاران بیمار دردمند دیگر نظیر بیماران جراحی، نوزادان مبتلابه زردی، مصدومان تصادفات، آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه، بیماران دچار سوختگی، بیماران دیالیزی، مبتلابه بدخیمی ها و بیماران هموفیلی به ایثار انسان های آگاه و دلسوزی که اهداکننده مستمر خون سالم هستند وابسته است.
    خون، بافت زنده یی است که نجات بخش جان ها بوده و میانگین حجم آن در هر فرد بالغ 5/4 تا 5/5 لیتر است. خون از دو قسمت سلولی و پلاسمایی تشکیل شده است.
    عناصر سلولی، 45 درصد حجم خون را تشکیل می دهند که شامل گلبول های قرمز با طول عمر 120 روز است که مسوول اکسیژن رسانی به سلول های بدن است. گلبول های سفید با طول عمری از چند روز تا چند ماه مسوول دفاع از بدن در برابر عوامل خارجی است. پلاکت ها با طول عمر 7 الی 10 روز که در بند آمدن خونریزی دخالت دارد.
    پلاسما، 55 درصد حجم خون را تشکیل می دهد و دارای پروتئین هایی نظیر آنتی بادی ها ،فاکتورهای انعقادی خون و مواد غذایی نظیر انواع قندها، چربی ها، املاح مختلف و هورمون ها است.
    لازم به ذکر است در شرایط استاندارد خارج از بدن گلبول های قرمز فشرده تهیه شده از خون های اهدایی برای مدت 35 روز و پلاکت های اهدایی برای مدت سه روز قابل استفاده بیماران خواهند بود.

 

 

شرایط اهدای خون   

 

  شرایط اهدای خون عبارتند از:
    حداقل سن 17 سال تمام و حداکثر 65 سال
    حداقل وزن 50 کیلوگرم
    فواصل اهدای خون هر هشت هفته یک بار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال بیش از 4 بار نباشد.
    همراه داشتن کارت شناسایی معتبر عکس دار
    در صورت وجود سابقه موارد ذیل حتما پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید: ابتلابه آلرژیها، تب یونجه، سابقه مصرف دارو، سابقه بیماری های قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی، کبدی، سابقه تزریق خون و فرآورده های آن، سابقه غش، صرع و تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، سابقه اعمال جراحی، سابقه رفتارهای پرخطر (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده)، سابقه خالکوبی، حجامت، تاتو، سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده و همچنین مسافرت به مناطق آندمیک مالاریا.
    
    
    
    مراحل اهدای خون داوطلبانه
    ثبت نام
    انجام تست هموگلوبین:
    در این مرحله میزان هموگلوبین اهداکننده اندازه گیری می شود.
    معاینه و مشاوره پزشکی: در اتاق معاینه توسط پزشک نبض، فشار خون و وزن شما اندازه گیری می شود و از نظر کم خونی نتیجه آزمایش هموگلوبین بررسی و سپس سوالاتی درباره بیماری ها، داروها و رفتارهای شخصی از شما پرسیده خواهد شد. مرحله مشاوره این اهمیت را دارد که شما بدانید، بخش مهمی از تضمین سلامت خون و فرآورده های آن وابسته به دقت و صداقت داوطلبین در پاسخگویی به پزشک اهداکنندگان درباره سوابق بیماری، رفتارهای شخصی یا مواجهه با عوامل خطرساز است.
    
    مرحله خودحذفی محرمانه:
    دواطلب بعد از مطالعه بروشور خودحذفی و معاینه و مشاوره پزشکی و اطلاع کامل از مطالب مربوط به رفتارهای پرخطر همان گونه که در پایین فرم ثبت نام توضیح داده شده است درباره مصرف یا عدم مصرف خون اهدایی نظر خود را اعلام می کند. در صورت انتخاب گزینه بله، خون اهداکننده پس از تایید آزمایشات غربالگری مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت انتخاب گزینه خیر، با وجود انجام آزمایشات غربالگری، خون اهداکننده از چرخه مصرف خارج می شود.
    
    مرحله اهدای خون:
    داوطلبان پذیرفته شده به سالن خونگیری راهنمایی می شوند و توسط تکنسین، خونگیری در شرایط استریل و با استفاده از وسایل یک بار مصرف انجام می گیرد و ظرف مدت 10-5 دقیقه یک واحد خون از شما دریافت خواهد شد.
    
    استراحت و پذیرایی
    اطلاع رسانی تلفنی: با ارایه بروشور مربوطه ضمن ارایه توصیه های پس از اهدای خون از اهداکننده درخواست می شود تا در صورت بروز علایم مربوط به ابتلابه هر گونه بیماری عفونی طی روزهای آینده یا اعلام هر گونه سوابق پزشکی فراموش شده نظیر سابقه مصرف دارویی و...، انتقال خون مربوطه را برای حذف خون اهدایی در جریان امر قرار دهد.

نظرات 1 + ارسال نظر
Bidfa Is The Best شنبه 23 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 04:21 ق.ظ http://https://bidfa.net/?rid=23202#register

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد