پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

مروری بر سکته قلبی


یک حمله قلبی (سکته قلبی) زمانی رخ می دهد که یک منطقه از عضله قلب به علت  نرسیدن اکسیژن کافی به آن محل دچار صدمه دائمی یا مرگ شود....




ادامه مطلب ...

بیماری لوکمی ( مغز استخوان و دستگاه لنفاوی)

مقدمه

لوکمی سرطان بافت های خونساز بدن است که شامل مغز استخوان و دستگاه لنفاوی می شود. واژه "لوکمی" در یونانی به معنای "خون سفید" است. این بیماری معمولاً از گلوبولهای سفید خون شروع می شود.

در شرایط عادی، گلوبول های سفید خون با بیماری ها مقابله می کنند. این سلولها معمولاً درصورت نیاز بدن، به طریقی منظم و کنترل شده رشد و تقسیم می شوند. اما لوکمی در این روند اخلال ایجاد می کند.

در بیماری لوکمی یا همان سرطان خون، مغز استخوان شما مقدار بسیار زیادی از سلولهای سفید خون غیرعادی تولید می کند. این سلولها با سلولهای خون نرمال و عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی کنند. درنتیجه، تولید سلولهای سفید خون طبیعی را متوقف کرده و توانایی شما را در مقابله با بیماری ها از بین می برند. سلول های لوکمی همچنین بر سایر انواع سلول های خونی که توسط مغز استخوان ساخته می شود از جمله گلوبول های قرمز خون که اکسیژن را به بافت های بدن می رسانند، و همچنین پلاکت های خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند، نیز فشار می آورد.

لوکمی آنطور که اکثر مردم فکر می کنند، فقط بیماری مختص کودکان نیست. لوکمی چهار نوع اصلی و چندین نوع فرعی دارد و فقط برخی از این انواع بین کودکان متداول است. درمان لوکمی بسیار پیچیده است و به سن و وضعیت سلامتی، نوع لوکمی و میزان پراکنده شدن آن بستگی دارد.

ادامه مطلب ...

تغییر زمان انتخاب واحد



ورود به سایت سیدا  از خارج دانشگاه با آدرس جدید

دسترسی از طریق لینک ایران طب:


از منوی همکاران (حاشیه سمت چپ) بر روی سیدای جدید کلیک کنید.


2: خبری که از طرف امور دانشجویی دانشگاه شنیدیم:


تاریخ انتخاب واحد، به 12 شهریور تغییر پیدا کرد.


(هرکی هنوز  پول به حساب دانشگاه واریز نکرده عجله کنه شنبه انتخاب واحده!- یادتون نره هزینه ایاب و ذهاب رو هم به شهریه ثابت اضافه کنید)


اصول ایمنی و حفاظت در آزمایشگاه

گستردگی و پیشرفت علم و توسعه صنایع مختلف و نیز استفاده از مواد شیمیایی گوناگون انسان ها را در معرض عوامل مختلف حادثه ساز قرار داده و موجب شده که موضوع پیشگیری از حوادث محیط کار بیش از پیش اهمیت یابد. یکی از مکان هایی که احتمال بروز این حوادث به دلیل مواجهه با مواد شیمیایی متعدد و فرآورده های خونی و میان بافتی و عدم رعایت اصول ایمنی، بسیار بالاست، آزمایشگاه ها می باشد. اولین و مهم ترین موضوع در آزمایشگاه، رعایت اصول ایمنی و حفظ سلامت افراد است. باید متذکر شد که همه مواد شیمیایی سمی و مضر هستند و تنها مقدار مصرف آنها با هم متفاوت است. در هنگام انجان آزمایش بر روی مواد شیمیایی و بافتی ضمن توجه به این نکته باید از سایر خطرات احتمالی که امنیت و سلامتی را تهدید می کند نیز آگاهی داشت. در آزمایشگاه ها انواع عوامل بیماری زای بیولوژی با منشأ خونی یا مایعات بدن، و نیز خطراتی مانند مواد عفونی، رادیواکتیو مواد شیمیایی، جریان الکتریکی، وسایل مکانیکی، مواد آتش زا و... وجود دارند که در صورت عدم رعایت صحیح اصول ایمنی می تواند سلامت کارکنان آزمایشگاه را از راه های متعددی مانند ترشح و پاشیدن مواد، بلع و تنفس مواد، تماس مستقیم با مخاط و پوست، بریدگی در اثر وسایل تیز و برنده، ایجاد جراحت به دلیل فرورفتن سوزن دزر پوست، برداشت مایعات بوسیله پی پت با دهان و... تهدید کنند. در نتیجه اجرای برنامه ایمنی در آزمایشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ادامه مطلب ...

50 نکته در مورد مردها (طنـــــــــــــــز)!!!

سلام بچه ها. 

خوبین!؟ 

در پست های قبلی به من انتقاد شد که چرا مطالب طنزتون همش درباره ی دختراست! 

منم در جواب گفتم اگر مطبی درباره پسر ها دارین برای ما ارسال کنید تا در وبلاگ بزاریم. 

بالاخره یکی از بچه های کلاس زحمت کشیده مطلبی برای ما ارسال کرده که میتونین در ادامه مطلب مطالعه کنید از همینجا از این دوستمون تشکر می کنیم.  

مرسی!!!

 

در ضمن از تمامی دوستان می خوام اگه مطلبی دارن که می خوان در وبلاگ گذاشته بشه در قسمت نظرات و یا به ایمیل وبلاگ بفرستین تا در سایت قرار داده شود. 

  

              با تشکر         

مهدی حکیمی    

ادامه مطلب ...

اعلام زمان انتخاب واحد


با سلام واحترام و همچنین قبولی طاعات و عبادات در لیالی قدر، به اطلاع می رساند که:


تاریخ دقیق انتخاب واحد و همچنین زمان حذف و اضافه به شرح زیر می باشد...


همچنین جواب سوالات شما در بخش نظرات پست قبلی در ادامه مطلب اضافه شده است.


برای مشاهده مطالب   اینجا   کلیک کنید.

ادامه مطلب ...

دروس ارائه شده ترم اول 90


اصلاحیه

لیست دروس تصحیح شد


قابل توجه دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی کارشناسی پیوسته ورودی 88


دورس ارائه شده توسط گروه مربوطه در نیمسال اول سال تحصیلی90-91 به شرح زیر می باشد:

 


مشاهده در ادامه مطلب . . .

ادامه مطلب ...