پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

دیفنوکسیلات چیست؟

 

دیفنوکسیلات چیست؟

 موارد و دوزاژ مصرف دیفنوکسیلات؟

 موارد منع مصرف؟

 ملاحظات غذایی؟

 هشدارها و موارد احتیاط؟

 عوارض جانبی؟

 ملاحظات دارویی کودکان؛ زنان باردار یا شیرده؟


 پاسخ ها در ادامه مطلب



دیفنوکسیلات چیست؟

دیفنوکسیلات یک داروی شبه مخدری است. ترکیب دارویی دیفنوکسیلات و آتروپین برای کنترل اسهال استفاده می شود. نکته بسیار مهم در خصوص این دارو این است که دیفنوکسیلات فقط برای درمان علامتی اسهال داده می شود و به هیچ وجه علت زمینه ای اسهال را درمان نمی کند. دیفنوکسیلات به صورت قرص برای مصرف خوراکی تولید می شود.


طریقه مصرف دیفنوکسیلات:

دیفنوکسیلات داروی بدون نسخه نیست و پزشک بسته به شرایط شما، دوزاژ بخصوصی از دارو را برای شما تجویز خواهد کرد. دارو را دقیقا مطابق با دستور پزشک معالج خود مصرف و از تغییر خودسرانه دوز دارو پرهیز کنید. دستورات بسته دارویی را به دقت مطالعه کنید. در صورتی که پس از گذشت 48 ساعت از مصرف دیفنوکسیلات، اسهال شما قطع نگردید یا حتی وضعیت شما بدتر شد، مصرف دارو را متوقف و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. دیفنوکسیلات اصولا برای دوره های کوتاه، جهت درمان علامتی اسهال تجویز می شود. این دارو می تواند باعث ایجاد وابستگی و تحمل (حالت بی پاسخی یا کم پاسخی به دارو) شود، بنابراین از افزایش خودسرانه دوز دارو خودداری کنید. اثرات یادشده دیفنوکسیلات، به ویژه در صورت استفاده از دوزهای زیاد دارو یا درمان به مدت طولانی رخ می دهند. اگر مصرف دارو را ناگهان متوقف نمایید، ممکن است دچار علایم قطع مصرف مثل لرزش، تعریق، تهوع، استفراغ، دردمعده و گرفتگی عضلانی بشوید.


موارد منع مصرف:

اگر دچار اسهال خونی هستید، به هیچ وجه از این دارو استفاده نکنید. دیفنوکسیلات نباید در اسهال ناشی از کولیت سودومامبرانو و نیز اسهال های شدید بیماران مبتلا به کولیت اولسرو مصرف شود.


فراموش کردن دوز دارو:

اگر دیفنوکسیلات را طبق یک برنامه منظم مصرف می کنید، در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.


ملاحظات غذایی:

ممکن است دیفنوکسیلات باعث بروز ناراحتی معده شود، در این صورت دارو را با غذا میل نمایید.


هشدارها و موارد احتیاط:

موارد زیر را با پزشک خود در میان بگذارید: • به دیفنوکسیلات، آتروپین، ضددرد های مخدری مثل کدئین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید. • دارویی مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه یا بی نسخه، بخصوص داروهای ضدافسردگی، آنتی هیستامین ها، شل کننده های عضلانی، ضددردهای مخدری، فنلزین، داروهای آرام بخش-خواب آور، ترانیل سیپرومین و ویتامین ها. • مبتلا به این بیماری ها هستید یا سابقه ابتلا به آنها را دارید: بیماری کبدی یا بیماری مزمن ریوی، کولیت (التهاب روده بزرگ) و سوءمصرف الکل. • قصد انجام عمل جراحی، اعم از اعمال دندانپزشکی دارید.


عوارض جانبی:

این دارو معمولا عوارض ناخواسته چندانی ایجاد نمی کند. ممکن است دچار خشکی دهان، خشکی پوست، تشنگی و تاری دید بشوید. در صورت شدت گرفتن یا ازمان علایم ذکر شده با پزشک خود مشورت نمایید. دیفنوکسیلات می تواند موجب یبوست شود؛ در صورت بروز یبوست دارو را قطع کنید. اگر این مشکل پس از مدتی رفع نشد، با پزشک خود مشورت نمایید. اما در صورت وقوع هر یک از علایم یا نشانه های زیر بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید: خواب آلودگی شدید، تب، بی اشتهایی، استفراغ و درد شدید شکم، نفخ، بثورات جلدی، خارش، طپش قلب، مشکل در تنفس، تشنج و اشکال در دفع ادرار.


نگهداری داروی:

دیفنوکسیلات را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید. قرص ها باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود. با گذشتن از تاریخ اعتبار یا نیاز به دارو، آن را دور بریزید.


فزون دوز و موارد اضطراری:

در صورت مسمومیت یا فزون دوز به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.


تداخلات دارویی:

• مصرف دیفنوکسیلات با سایر تضعیف کننده های اعصاب مثل الکل، آنتی هیستامین ها، آرام بخش ها و عوامل ضدافسردگی، ضددردهای مخدری و نیز داروهای کاهنده فشار خون می تواند اثرات عصبی دیفنوکسیلات را تشدید کند. آتروپین موجود در این دارو با آمانتادین، دیسوپیرامید، هالوپریدول، فنوتیازین، پروکائین آمید و ضدافسردگی های سه حلقه ای مثل آمی تریپتیلین، ایمی پرامین و نورتریپتیلین، به شدت تداخل دارد.

• مصرف دیفنوکسیلات با فنلزین یا ترانیل سیپرومین احتمال بروز افزایش های ناگهانی فشارخون را به همراه دارد.


کودکان و زنان باردار یا شیرده:

• دیفنوکسیلات نباید در کودکان کوچک تر از 2 سال مصرف شود. به علاوه مصرف آن در کودکان بزرگ تر نیز فقط با دستور پزشک مجاز است.

• در صورت بارداری یا شیردهی، حتما با پزشک خود در خصوص مزایا و مضرات استفاده از این دارو مشورت نمایید.


اطلاعات جانبی:

دیفنوکسیلات می تواند حالت خواب آلودگی ایجاد کند، بنابراین تا زمان مشخص شدن میزان تاثیر آن در شما از رانندگی یا انجام کارهای پردقت پرهیز کنید. ضمنا الکل حالت خواب آلودگی و گیجی این دارو را تشدید می کند؛ تا زمان مشخص شدن میزان تاثیر دیفنوکسیلات از نوشیدن الکل نیز پرهیز کنید.


نظرات 2 + ارسال نظر
م سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 09:35 ق.ظ

مرسی فرشاد جون

tak چهارشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:16 ق.ظ

بسیار اطلاعات مفیدی بود خیلی ممنون
..................m............................

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد