پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

اقدامات اولیه در درمان سوختگی

اگرچه سوختگی ها با توجه به عامل به وجود آورنده و همچنین میزان ضایعات حاصله متفاوت هستند ولی همانگونه که پیش از این اشاره شده است، دو مرحله قطع ارتباط عامل سوختگی و محل سوخته و همچنین سرد کردن ناحیه سوختگی با آب سرد از جمله اقدامات مشترک مورد نیاز به هنگام مواجهه با کلیه سوختگی ها قبل از مراجعه به پزشک محسوب می شوند. در همین راستا یادآوری نکات زیر نیز می تواند در انجام هرچه بهتر مراحل یاد شده مفید باشد:.....


▪ اگر سوختگی در محل زیر لباس ایجاد شده باشد، ابتدا اقدام به بیرون آوردن لباس کنید ولی نکته بسیار مهم اینجا است که در صورتی که سوختگی به حدی شدید است که پارچه لباس به پوست بدن چسبیده است، هرگز با کشیدن پارچه سعی در جدا کردن لباس از سوختگی نکنید بلکه پارچه را دور تا دور سوختگی با قیچی بریده و یا با همان لباس مرحله پایین آوردن دما با آب سرد را انجام داده و سپس به پزشک مراجعه کنید.
▪ به هنگام ایجاد سوختگی برای کاهش ضایعات آن از مالیدن روغن و یا کره بپرهیزید. چربی، گرمای سوختگی را در پوست نگه داشته و عمق سوختگی را بیشتر می کند.
▪ کاربرد پمادها و لوسیون های مخصوص تنها در سوختگی درجه اول می تواند کارساز و مفید واقع شود.
▪ محل سوختگی حاصل از مایعات داغ و یا آب باتری ماشین، سوپ و مانند اینها را بلافاصله با آب سرد بشویید. به این ترتیب در صورتی که حرارت بالای مایع داغ سبب سوختگی شده باشد، با این کار دمای پوست سوخته پایین آمده و اگر مایع اسیدی و یا قلیایی سوختگی را ایجاد کرده باشند، جریان آب موجب رقیق شدن ماده و از بین رفتن ادامه تاثیرات حاصل از آن می شود.
▪ پس از آنکه محل سوختگی توسط آب خنک شده و از هرگونه اجزای عامل سوختگی عاری شد، با گاز استریل روی آن را تمیز کرده و در صورت نیاز به همان ترتیب با گاز استریل دیگری به همراه باند استریل به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت برای مدتی تا حدود ۲۴ ساعت آن را روباز رها کنید. بعد از گذشت این مدت آن محل را با آب و صابون و یا با محلول ضدعفونی کننده روزی یک بار شست وشو دهید. البته لازم به ذکر است پیشنهاد اخیر مربوط به سوختگی های درجه یک و یا درجه دو بسیار خفیف است.
▪ هنگامی که سوختگی روند روبه بهبودی را پیش گرفته است برای ایجاد شرایط بهتر راه های گوناگونی را پیشنهاد می کنند:
ـ کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و مایع داخل آن را بر روی پوست بمالید.
ـ همه متخصصین پوست بر معجزه گیاه آلوئه ورا اعتراف می کنند. اگر به محل فروش کرم ها و پمادهای درمان ضایعات پوستی و زیبایی سری بزنید حتماً با محصولات مختلف حاوی عصاره این گیاه مواجه می شوید.
در همین راستا برخی از متخصصین برای سرعت بخشیدن به روند بهبود علائم پوستی حاصل از سوختگی و همچنین ترمیم بهتر پوست علاوه بر تجویز این محصولات، استفاده از شیره طبیعی گیاه را نیز توصیه می کنند. به این ترتیب که با برش برگ گوشتی گیاه آلوئه ورا مایعی ژله مانند از آن خارج می شود که این همان ماده معجزه آسا است. شما می توانید با مالیدن این ژل طبیعی بر روی پوست قسمت سوخته شده، به درمان آن کمک کنید. این کار را چند دفعه در هفته انجام دهید.
▪ در همین راستا ذکر دو نکته ضروری است: اول آنکه برگ گیاه پیش از مرحله برش می بایست با مواد ضدعفونی کننده سبزیجات و یا مایع ظرفشویی خوب ضدعفونی شود. دوم آنکه قطعات بریده شده گیاه را در یخچال و در کیسه فریزی تمیز نگهداری کنید.
توجه: به هیچ وجه هیچ یک از مواد پیشنهادی فوق (ژل طبیعی آلوئه ورا، مایع داخل کپسول ویتامین E) را بر روی زخم باز سوختگی های عمیق استفاده نکنید.
▪ سریع ترین عکس العمل پوست در سوختگی درجه دو پدید آمدن تاول بر روی سطح پوست است. برای درمان تاول در میان پزشکان دو دیدگاه وجود دارد، برخی معتقدند که آن را به خود واگذار کرده و هنگامی که در اثر برخورد به شیء ترکیده شد، می بایست با مواد ضدعفونی کننده، آب و صابون و پمادهای استریل مخصوص آن را پوشش داده و پانسمان کرد.ولی برخی دیگر ترکاندن تاول را در شرایط استریل و توسط کادر درمانی تجویز کرده و بر این عقیده اند که به این ترتیب بهبودی سریع تر حاصل می شود. نکته مشترک اینجا است که همه آنها برداشتن پوسته تاول ترکیده شده را کاری نادرست دانسته و معتقدند با این کار بستر برای ایجاد عفونت و مشکلات جدی بعدی فراهم می شود.
● سوختگی در دهان
▪ اگر در اثر نوشیدن چای، شیر و یا سوپ داغ بافت داخلی دهان شما بسوزد مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه برای چندین بار آب سرد را در دهانتان نگه داشته و غرغره کنید.
▪ یک تکه یخ در دهانتان قرار داده و نگه دارید. سرمای حاصل از یخ، درد سوختگی و همچنین دمای داخل دهان را پایین می آورد و در ضمن به کنترل بلع نیز کمک می کند.
▪ خوردن بستنی نیز برای رفع مشکل سوختگی دهان پیشنهاد خوبی است.
▪ استفاده از محلول آب و نمک نیز از جمله توصیه ها است. به این ترتیب که نصف قاشق چایخوری نمک را در ۲۵۰ میلی لیتر از آب گرم حل کرده و در دهان نگه داشته و غرغره کنید. این کار به تمیز و ضدعفونی کردن محیط دهان و همچنین درمان آن کمک می کند.
▪ برای چند روز از خوردن مواد غذایی ادویه دار داغ و موادی با بافت خشن که سبب آزار غشای داخلی دهان می شود، بپرهیزید.

با تشکر از سایت آفتاب


برای ارسال نظر خود اینجا کلیک کنید.



نظرات و پیشنهادات خصوصی خود را اینجا بنویسد.( نظرات این قسمت به طور خصوصی برای فرشاد نوروزی نمایش داده می شود.) 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد