پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

نحوه نمونه گیری و عوامل مداخله کننده در آزمایش کلسیم

سرم، نمونه ارجح می‏باشد. پلاسمای هپارینه نیز ممکن است که مورد استفاده قرار گیرد، اما در این مورد باید مد نظر داشت که محدوده مرجع، مختصری بالاتر از محدوده مرجع سرم می‏باشد. ضد انعقادهای سیترات، اگزالات و EDTA به دلیل تشکیل کمپلکس با کلسیم و خارج ‏کردن آن از محیط عمل، نباید مورد استفاده قرار گیرند. این ضد انعقادها سبب کاهش کلسیم سرم به روش اسپکتروفتومتری می‏شوند. خون ناشتای گرفته شده با کمترین Occlusion وریدی و بدون ورزش قبل از خونگیری ترجیح داده می‏شود. رعایت ناشتا بودن برای انجام آزمایش کلسیم توصیه می‏شود. به عنوان مثال، پس از نوشیدن مقدار زیادی شیر، مقدار کلسیم سرم افزایش می‏یابد. همچنین افزایش تری‏گلیسرید سرم باعث تداخل در اندازه‏گیری سایر موادی که از همان طول موج، جذب نوری دارند می‏گردد؛ از جمله باعث افزایش کلسیم به روش CP (Cresol phetalein) می‏گردد. برای تصحیح اثرات سرم لیپمیک، از بلانک سرم استفاده می‏شود. حتی سرم بلانک هم قادر به حذف کامل همه این تداخل‏ها نمی‏باشد.

باز و بسته ‏کردن مشت و پمپ ‏کردن دست (pumping) در طی نمونه‏گیری سبب افزایش غلظت پتاسیم، لاکتات و فسفر می‏شود. با افزایش لاکتات خون، PH خون کاهش یافته و غلظت کلسیم یونیزه سرم بالا می‏رود.

پلاستیک و شیشه کلسیم را در جریان نگهداری جذب می‏نمایند. پلاسمای هپارینه و ادرار 24 ساعته نیز از سایر نمونه‏های قابل اندازه‏گیری هستند.

کلسیم در دمای 4-2 درجه سانتیگراد به مدت 1 هفته و در دمای 20- درجه سانتیگراد، ماه‏ها پایدار می‏ماند. نمونه ادرار باید قبل از انجام آزمایش کلسیم روی آن، ابتدا به منظور جلوگیری از رسوب مواد معدنی آن، اسیدی شود.

منبع: کتاب بیوشیمی عملی با تکیه بر نکات بالینی- تالیف محمد علی‏محمدی و مراد رستمی

نظرات 3 + ارسال نظر
... چهارشنبه 21 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:47 ب.ظ

این سایت خیلی وقت بود که آپدیت نشوده بود ام این حق رو به مسولین میدم آخه بچه ها ما خیلی بی انصافیم فقط وقتی مشکل انتخاب واحد و ...داریم به اینجا سر میزنیم بد نیست گاهی بیاین یه نظرم بدیم وفقط نظر نخونیم.

آخ دمت گرم ۳نقطه حرف دل مارو گفتی ما دلخوشیمون به نظرات دوستان بود که حالا کم لطفی میکنن عب نداره عزیزم تو خودت رو ناراحت نکن..!!!!!

oooo دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:40 ب.ظ

سلام آقای نوروزی.
خسته نباشید.
میشه تاریخ و ساعت دقیق انتخاب واحدمون رو بگین؟
مرسی.

سلام انتخاب واحد از 8 بهمن ساعت 8 صبح شروع میشه.
روز اول برای داشجویان ورودی 87 مجاز هست.

تاریخ دقیق و زمان های حذف و اضافه و... متعاقبا اعلام می شود.

0000 سه‌شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 03:47 ب.ظ

خیلی ممنون آقای نوروزی عزیز.

قابلی نداشت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد