پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

روشی برای عبور از خطر سرطان


یک مطالعه حاکیست که مصرف روزانه مقدار کمی آسپیرین به طور قابل توجهی از خطر مرگ در اثر طیفی از سرطان های شایع می کاهد....



این تحقیقات که در دانشگاه آکسفورد و چند مرکز دیگر علمی انجام شده به این نتیجه رسید که مصرف آسپیرین خطر مرگ در اثر سرطان را حداقل به میزان ۲۰ درصد کاهش می دهد.

این مطالعه که نتایج آن در نشریه پزشکی "لنست" منتشر شده به روی حدود ۲۵ هزار بیمار، عمدتا اهل بریتانیا، انجام شد.


کارشناسان می گویند که این یافته ها نشان می دهد که فواید آسپیرین اغلب از خطر آن در ایجاد خونریزی داخلی بیشتر است.

از قبل معلوم شده بود که آسپیرین از خطر حمله قلبی و سکته مغزی در میان کسانی که با خطر بیشتری در این زمینه روبرو هستند می کاهد. اما اثر محافظتی آن در برابر بیماری های قلب و عروق برای بزرگسالان سالم ناچیز تصور می شود.


به علاوه آسپیرین خطر خونریزی معده را افزایش می دهد.

با این حال تحقیقات تازه نشان می دهد که متخصصان هنگام سبک سنگین کردن خطرات و مزایای مصرف آسپیرین باید همچنین اثر محافظتی آن در برابر سرطان را در نظر بگیرند.

خطر مرگ در اثر سرطان در بیمارانی که در دوره مطالعه آسپیرین مصرف کردند ۲۵ درصد کمتر از کسانی بود که آن را مصرف نمی کردند و کاهش ۱۰ درصدی خطر مرگ در اثر همه بیماری ها در مقایسه با کسانی که آسپیرین نخوردند مشاهده شد.


معالجه با آسپیرین در این مطالعه چهار تا هشت سال ادامه داشت، اما مطالعه طولانی مدت تر به روی ۱۲۵۰۰ بیمار نشان داد که آثار محافظتی آسپیرین هم در مردان و هم در زنان برای ۲۰ سال ادامه یافت.

پروفسور پیتر راتوِل سرپرست تحقیقات گفت که میزان کاهش خطر مرگ در اثر معالجه طولانی با آسپیرین در این مطالعه احتمالا دست کم گرفته شده است.

خطر مرگ در اثر سرطان طی ۲۰ سال به اندازه ۲۰ درصد کاهش یافت. سرشکن این آمار نشان می دهد که کاهش خطر مرگ در اثر سرطان روده ۴۰ درصد، برای سرطان ریه ۳۰ درصد و برای پروستات ۱۰ درصد بود.

اندازه گیری کاهش میزان این خطر برای سرطان های لوزالمعده، معده و مغز دشوار بود که از آمار پایین مرگ در اثر آنها در گروه مورد مطالعه ناشی می شد.


البته پروفسور راتول گفت نمی خواهد میانسالان سالم را تشویق به شروع مصرف آسپیرین کند، اما افزود که شواهد مربوط به سرطان "وزنه را به نفع مصرف آن سنگین می کند."

فواید کاهش خطر مرگ در اثر سرطان ناشی از مصرف روزانه فقط ۷۵ میلی گرم آسپیرین بود.

پروفسور راتول گفت که یک دوره معقول برای شروع مصرف آسپیرین ۴۰ تا ۴۵ سالگی و ادامه آن برای حدود ۲۵ سال است.


نظرات 1 + ارسال نظر
ئاذتئدغلرتعغلعهغلهعهعهعهعهعهعغهغ دوشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:25 ق.ظ

هخحخهحخهحهخعحهحهخحهخخخخ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد