X
تبلیغات
نماشا
رایتل
پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

آدرس آی پی:
سیستم عامل:
نسخه: بیت
اندازه تصویر:

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

صفحه خانگی اضافه به علاقمندی ها
تبلیغات
تبلیغات

معرفی سایت به دوستان

 
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:


لوگو

خوش آمدید
موضوع: | نویسنده: فرشاد نوروزی


لطفا هنگام خواستگاری جوگیر نشوید . . .!


مهریه از نظر اسلام تنها جنبه مادی ندارد بلکه افزون بر آن، حکمت های دیگری نیز در تعیین مهر نهفته است.



اخبار و مقاله در ادامه مطلب



مردی به پرداخت 1200 نان بربری مریه محکوم شد!

زنی به دادگاه آمد و اعلام کرد، مهریه‌اش را که ۱۲۰۰ نان بربری است از شوهرش که وضعیت مالی مناسبی دارد، می‌خواهد.

زنی ۲۵ ساله با مراجعه به دادگاه شهید محلاتی دادخواستی را به قاضی یکی از شعب ارائه کرد.

این زن در حضور قاضی شعبه ۲۳۶ این مجتمع مدعی شد، مهریه‌اش که ۱۲۰۰ نان بربری است را از شوهرش می‌خواهد.

وی ادامه داد: همان ابتدا شوهرم، مهریه‌ام را قبول کرد ولی حالا از دادن آن امتناع می‌کند.

زن در حضور قاضی دادگاه تصریح کرد: می‌خواهم شوهرم حداقل از طریق دادگاه مهریه‌ام را بدهد به همین دلیل به اینجا آمده‌ام.

وی اضافه کرد: ما حدود ۴ سال است که با هم زندگی می‌کنیم و زندگی بسیار خوبی داریم ولی ندادن مهریه مشکلاتی را برای زندگی‌مان ایجاد کرده است و حالا من کوتاه نیامده و مهریه‌ام را می‌خواهم.

زن در حضور قاضی دادگاه ادامه داد: مهریه من هزینه زیادی ندارد و شوهرم می‌تواند آن را بدهد ولی به دلیل اینکه آن را خواهان شدم از دادنش امتناع می‌کند.

مرد ۲۹ ساله در دادگاه حضور داشت و گفت: من این مهریه را نمی‌دهم و از همسرم جدا نخواهم شد. او باید در کنارم بماند؛ همسرم بسیار خودخواه است و هر چیزی که بخواهد باید به دست آورد.

زن در مقابل قاضی این شعبه تصریح کرد: من مهریه‌ام که ۱۲۰۰ نان بربری است را می‌خواهم و کاری به افکار شوهرم ندارم.

قاضی رسیدگی کننده به این پرونده، مرد را محکوم به پرداخت مهریه زن کرد.



مهریه عجیب دختر و پسری که در آسمان آشنا شدند:

مرد جوان که با همسرش در آسمان آشنا شده بود، پس از صدور حکم طلاق مجبور است همسرش را به 120 سفر خارجی بفرستد!
زوج جوانی مقابل قاضی عموزادی – رئیس شعبه 268 دادگاه خانواده – نشستند و منتظر رسیدگی به پرونده بودند که قاضی سر از اوراق پرونده برداشت و به مرد جوان گفت: پرونده را مطالعه کردم. همسرتان مهریه‌اش را به اجرا گذاشته و این جلسه به درخواست او و برای شنیدن حرف‌های شما برگزار شده است، اگر توضیحی دارید، بفرمایید.
مرد جوان هم گفت: «آقای قاضی! من میهماندار هواپیما هستم و حدود یک سال قبل با همسرم «تینا» در یک سفر خارجی آشنا شده و پس از چند جلسه گفت‌و‌گو با هم برای ازدواج به توافق رسیدیم. پس از مدت کوتاهی موضوع را با خانواده‌هایمان در میان گذاشتیم. همه چیز به خوبی پیش رفته بود که هنگام عقد پیشنهاد مهریه عجیب از سوی «تینا» تعجب خانواده‌هایمان را برانگیخت، چرا که همسرم درخواست داشت به جای سکه طلا، سفر به 120 کشور خارجی را به عنوان مهریه‌اش انتخاب کنیم، چرا که به شدت عاشق سفر خارج و گشت و گذار بود. با شنیدن این پیشنهاد از آنجا که همسرم را عاشق سفر و علاقه‌مند به شغلم دیدم، خوشحال بودم، اما از سوی دیگر وقتی به هزینه سنگین مهریه فکر کردم، تنم به لرزه افتاد. با این حال به دلیل اینکه خوشحالی تینا برایم بیشتر اهمیت داشت، بر‌خلاف میل خانواده‌ام خواسته همسرم را پذیرفته و او را با همان مهریه دلخواهش به عقد دائم خود درآوردم. چند ماهی از شروع زندگی مشترکمان گذشته بود که همسرم از من خواست تا در سفرهایم او را نیز همراه خود ببرم، اما هرچه گفتم این درخواست امکانپذیر نیست، قبول نمی‌کرد. امکان پرداخت هزینه سفرش از سوی خودم نیز وجود نداشت. به خاطر این مسئله کم‌کم اختلاف‌های ما شروع شد. از سوی دیگر او که گرفتار شک و بدبینی است، علت مخالفتم را حضور زن دیگری در زندگی‌ام می‌دانست و…

با این حال هرچه سعی کردم تا او را متقاعد کنم، بی‌فایده بود. از سوی دیگر وقتی لابه‌لای حرف‌ها و جر‌و‌بحث‌هایمان از همسرم شنیدم که به خاطر علاقه‌اش به سفر با من ازدواج کرده، به شدت عصبانی و خشمگین شدم. بعد هم همسرم به حالت قهر راهی خانه پدرش شد. من هم همان شب راهی سفر کاری شدم. طی دو روز ترجیح دادم با تینا تماس نگیرم تا هر دو کمی آرام‌تر بشویم و ماجراهای آن روز را فراموش کنیم. اما وقتی به خانه برگشتم، در کمال ناباوری متوجه شدم همسرم در غیاب من تمام وسایلش را به خانه پدرش انتقال داده و مهریه‌اش را به اجرا گذاشته است. من که به شدت از او ناراحت شده بودم، تصمیم گرفتم طلاقش دهم!

زن جوان که تا آن لحظه سکوت کرده بود، با قطع حرف‌های همسرش گفت: «زمانی که با – مسعود – آشنا شدم، به خاطر هیجان شغلش به او وابسته‌تر شدم، زیرا به سفر علاقه شدیدی داشتم و تصور می‌کردم که از این به بعد می‌توانم در کنار همسرم همه دنیا را ببینم، اما افسوس که سخت در اشتباه بودم.

بنابراین حالا که نمی‌توانم او را راضی کنم تا همراهش باشم، مهریه‌ام را به اجرا گذاشتم تا بلکه از این طریق بتوانم به خواسته‌ام برسم و کشورهای مورد علاقه‌ام را ببینم. اگر هم مسعود مهریه‌ام را بپردازد، حاضرم از او جدا شوم.
قاضی عموزادی پس از شنیدن اظهارات زوج جوان وقتی آنها را در تصمیم‌شان مصمم دید، حکم پرداخت مهریه را صادر کرد. مرد جوان هم محکوم شد سالی یک بلیت سفر به خارج از کشور به عنوان مهریه همسر سابقش تهیه و پرداخت نماید.


مهریه


صداق یا مهریه در عرف کنونی یکی از اصلی­ترین مباحث ازدواج و حقوق مالی زن در نظام خانواده می ‌باشد. این حق از دیرباز در تاریخ زندگی بشر وجود داشته است و با ظهور دین اسلام به رسمیت شناخته شده، جایگاه صحیح آن ترسیم گشته و شرایطی برای آن تعیین شده است.

-   معنای لغوی مهریه:

مهر مالی است که به هنگام عقد نکاح، برابر ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت می شود.

اصل این لغت، سامی مشتق از کلمه «موهار» به معنی قیمت و بهای زن است. این کلمه از زبان عبری به عربی منتقل شده و به کلمه «مهر» تغییر یافته است.

کلماتی مانند «صداق»، «صَدُقه»، «نافجۀ»، «کابین»، «دست پیمان» نیز به معنای «مهر» آمده است.

 

-   معنای قانونی و حقوقی مهریه:

قانون مدنی ایران، تعریفی از «مهر» ارائه ننموده است، اما در بررسی مواد قانونی مربوط به مهریه معلوم می‌شود مهر عبارت است از: «مالی که مرد برای عقد ازدواج به همسر خود تملیک می نماید. به عبارت دیگر، مهر مالی است که به مناسبت عقد ازدواج، مرد ملزم به دادن آن به زن می شود.» لازم به ذکر است که مهر عندالمطالبه است یعنی به محض انعقاد عقد ازدواج، زوجه مالک مهر می‌شود.

بنابراین نفس مهریه نوعی الزام قانونی است که بر شوهر تحمیل می‌شود و تنها کاری که زوجین می‌توانند انجام دهند این است که هنگام عقد، مقدار مهر را به تراضی و توافق هم معین سازند.


-   ریشه فقهی و قرآنی مهریه: 

برخی از آیات و روایات وجوب مهر و نیز ویژگی های آن را تصریح نموده است، از جمله: آیه شریفه 4 سوره مبارکه نساء «وَ ءاتُوا النّساءَ صَدقاتِهِنَّ نِحلۀ؛»

بدین مضمون است که «کابین زنان را که به خود آنان تعلق دارد (و نه پدران و برادران آنان) و عطیه و پیشکشی است از جانب شما به آنان، به خودشان بدهید.»

 منظور از کابین، همان مهریه یا مبلغی است که مرد به هنگام عقد نکاح به زن می‌دهد یا بر ذمه وی مقرر می‌شود. قرآن مجید از مهریه به نام «صَدُقه» یاد کرده است. به عقیده مفسران قرآنی  «صدقه» از ماده «صدق» است و نشانه راستین بودن علاقه و تمایل مرد به زن می باشد. ضمن این که بنا به نظر صریح قرآن، مهریه به خود زنان تعلق دارد که این‌ دیدگاه با توجه به کاربرد ضمیر «هُنَّ» در آیه شریفه فوق الذکر مورد تأیید و تأکید می باشد. هم چنان‌که با اعمال کلمه «نَحله» تصریح می‌ فرماید که عنوان مهریه صرفاً هدیه، عطیه و پیشکشی از جانب مرد به زن می ‌باشد و نه چیزی غیر از آن. اسلام مهر را ابداع و اختراع نکرد بلکه آن را به حالت فطری خود بازگردانید و رسوم جاهلیت را درآن از بین برد.


اقسام مهریه

 

1)                     مهر المسمی

عبارت از میزان مالی است که به عنوان مهر در سند ازدواج ثبت شده است و زن و شوهر در باب میزان و نوع آن قبلاً با هم توافق کرده ‌اند. و مهر باید مالیت داشته باشد و معلوم و معین باشد و غیر عقلایی و غیر شرعی هم نباشد .

2)                     مهر المثل

در صورتی‌که زن و شوهری ضمن عقد در میزان و نوع مهر به توافق نرسند و یا مهری معین کنند که فاقد اوصاف شرعی و قانونی باشد، در صورت انحلال نکاح ، قانون مدنی زن را مستحق مهرالمثل می ‌داند. برای تعیین مهر المثل باید وضعیت زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات از جمله وضعیت فردی و تحصیلات وی نسبت به کسانی که از نظر اجتماعی هم شان او هستند در نظر گرفته شود.

3)                     مهر المتعه

اگر مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر پیش از تعیین مهر و قبل از نزدیکی، بخواهد زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است برای تعیین مهر المتعه حال مرد از حیث غنا و فقر ملاحظه می شود.

4)                     مهر السنه

در اصطلاح فقها، به مقدار مهری که پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) برای همسران و دختران خویش تعیین می­کردند مهرالسنه گفته می­شود. مقدار مهرالسنه پانصد درهم است. و پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و آله) به منظور جلوگیری از ازدیاد مهریه، در تثبیت این سنت تأکید داشتند. و  آن گونه که از روایات به دست می­آید امامان معصوم (علیه السلام) نیز همین سیره را پیاده می­کردند و از آن عدول نمی­نمودند. و اهل بیت اگر هم می­خواستند بخشش بیشتری داشته باشند، آن را جدای از مهریه اعطا می­فرمودند تا هم موجب مهریه­ های سنگین نشوند و هم از سیره و سنت پیامبر خارج نگردند.

فلسفه مهریه

1. مهریه تجلی فطرت و طبیعت است: هدیه دادن به محبوب به عنوان اظهار محبت و نشان دادن علاقه، امری فطری و طبیعی است که معمولاً از سوی کسی که پیش قدم می­شود و طالب و یا خواستگار است ارایه می­گردد. این امر حتی در میان بسیاری از موجودات رایج است. مثلاً مسأله­ای که به تازگی کشف شده است این است که زاغچه نو پس از بازدید آشیانه های مورد نظر به اتفاق همسر آینده ­اش به او یک حشره هدیه می­کند.!

2. مهریه قانون عشق و جذب: مرد از نظر آفرینش مظهر طلب، عشق و تقاضا است و زن مظهر محبوبیت و معشوقیت می­باشد. مهریه از جانب مرد یک اظهار عشق و محبت فوق ­العاده برای زن می ­باشد. که حتی بالاتر از بخشش و هدیه ­های معمولی است.

3. مهریه پاداش و نشانه حیا و عزت زن است: مهر با حیاء، عفت و عزت زن یک ریشه دارد. زن از لحاظ آفرینش نسبت به شهوت ­ها مقاوم ­تر است. این ویژگی همواره به زن فرصت داده که دنبال مرد نرود و خود را رایگان در اختیار او قرار ندهد.

4. مهریه باعث بقای خانواده و مانع از فروپاشی آن است: برخی مردان هوس باز گاه بدون هیچ دلیلی همسر را ترک و زن دیگری را که جوان ­تر و با نشاط ­تر است انتخاب می­کنند. مهریه مانعی در مقابل این هوسرانی ­ها است.

5. مهر باعث تعادل اقتصادی است: هر چند زن دارای استقلال مالی و اقتصادی باشد ولی به طور معمول ابتکار عمل به دست مردان است و در صورت طلاق و جدایی احتمال این‌که زن بدون پشتوانه اقتصادی بماند بسیار زیاد است. وجود مهریه یک نوع احساس امنیت اقتصادی و پشتوانه برای زن می­ باشد.

6. مهریه یک پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب می­ شود: زیرا در صورت جدایی زن و مرد، زن متحمل خسارت بیشتری می­شود زیرا مرد طبق استعداد خاص بدنی معمولاً در اجتماع نفوذ و تسلط بیشتری دارد و هم چنین مردان برای انتخاب همسر مجدد امکانات بیشتری دارند ولی زنان بیوه با از دست رفتن سرمایه جوانی و زیبایی، امکاناتشان برای انتخاب همسر جدید کمتر است. مهریه چیزی به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیله­ای برای تأمین زندگی آینده اوست.

بنابراین مهریه از نظر اسلام تنها جنبه مادی ندارد بلکه افزون بر آن، حکمت­های دیگری نیز در تعیین مهر نهفته است بنابراین نه تنها به زنان به عنوان کالا نگاه نشده بلکه ارزش و احترام زن به وسیله وضع و تأیید چنین قانونی محفوظ مانده است.


منابع

1- جوادی آملی، عبدالله، زن در آیینه جمال و جلال، چاپ 12، سال 88. قم : نشر اسراء.

2- مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، چاپ 14، سا ل1369. تهران: انتشارات صدرا.

3- مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، سال 1385، قم: نشر آثار علامه مصطفوی

 

تهیه و تنظیم: فرشاد نوروزی