پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

15 نکته کامپیوتری که تازه کارها اشتباه می کنند . . .


با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان گرامی؛ در ادامه به توضیح برخی از نکاتی می‌پردازم که هر کاربر ساده کامپیوتر باید بداند. (مثلا ایمیل ؛ فایروال ؛ وی پی ان ؛ domain ؛ host ؛ چت  و.... چیست؟)


اگر از کاربران تازه کار کامپیوتر هستید دوستانه توصیه می‌کنم این مطالب را بخوانید.




 


1- اول آدرس ایمیل www نمی‌گذارند:

 اول آدرس ایمیل هرگز www نمی گذارند.

2- اینترنت اون علامت e آبی رنگ نیست:
 اون e آبی رنگ علامت برنامه Internet Explorer، محصول شرکت Microsoft است. خود اینترنت یک شبکه است که برنامه یا آیکون خاصی ندارد.
Internet Explorer به شما کمک می‌کند از این شبکه برای دیدن سایت های مختلف استفاده کنید. درست مثل اینکه می‌توانید برنامه کانال های تلویزیون را با یک تلویزیون Panasonic یا با یک تلویزیون Sony یا با هر مارک دیگری ببینید…
برنامه های دیگری هم وجود دارند که کار آن e آبی را می کنند و حتی خیلی بهتر! مثل Safari، Chrome، Opera یا Firefox که می‌توانید از آنها استفاده کنید.(البته خودم فایرفاکس رو پیشنهاد می کنم چون محیط کاربر پسندی داره)

3- چت همان یاهو مسنجر نیست:

 چت کردن لازم نیست حتمآ با برنامه یاهو مسنجر انجام شود. یاهو یکی از شرکت هایی است که سرویس چت اینترنتی را ارائه می‌کند. با ICQ، MSN Messenger یا Gtalk و… هم می‌توانید چت کنید (با سایر کاربران همان سرویس).  هر کدام از این برنامه ها باید روی کامپیوتر نصب شوند، البته یک سری از نرم افزارها نسخه پرتابل هم دارند یعنی اینکه نیاز به نصب ندارند پس میشه اونا رو با فلش مموری جابجا کرد و در هر کامپیوتری مثلا سایت دانشکده (!) استفاده نمود.



4- هر کامپیوتری الزامآ ویندوز نیست:
 این خیلی مهمه! ببینید یک کامپیوتر را خاموش فرض کنید! اصلآ به آن چه روی صفحه مانیتورش دیده می‌شود فکر نکنید. این به خودی خودش یک کامپیوتر است.
حالا باید یک برنامه روی این کامپیوتر نصب بشه که این کامپیوتر بتونه روشن بشه و ما ازش استفاده کنیم. به این برنامه ها می‌گوییم «سیستم عامل» یا «Operating System» یا OS.
یکی از معروف ترین این برنامه ها «ویندوز» نام داره که نسخه های مختلفی هم داره که می‌دونم همگی با آنها آشنا هستید. مثل ویندوز 98 یا ویندوز xp یا ویستا. ویندوز محصول شرکت Microsoft است.
حالا نکته اینجا است، هیچ اجباری به استفاده از ویندوز نیست و ویندوز تنها انتخاب موجود نیست. بلکه این تصور غلط به خاطر سلطه مایکروسافت بر روی بازار به وجود آمده. در اصل شرکت های مختلف و مشابهی وجود دارند که در این صنعت با مایکروسافت در رقابت هستند و خودشان «سیستم عامل» تولید می‌کنند.
به عنوان مثال، شرکت Apple سیستم عامل Mac را دارد. یا مثلآ سیستم عامل Ubuntu از شرکت Canonical است.

5- هر کامپیوتری الزامآ پنتیوم نیست:
 pentium فقط اسم مدل یکی از پردازنده (CPU) های شرکت اینتل است! فکر می‌کنم واضحه، مثلآ من اگر از CPU یک شرکت دیگه مثل AMD استفاده کنم دیگه «کامپیوترت پنتیوم چنده؟» مفهومی نداره. در ضمن مدل های pentium هم الان تقریبآ منسوخ شده و قدیمی به حساب می‌آیند.

6- فایروال همان آنتی ویروس نیست:
 هر دو امنیت کامپیوتر را تامین می‌کنند اما با یکدیگر فرق دارند. توضیح تخصصی این تفاوت از حوصله این مطلب (و احتمالآ شما) خارج است. بگذارید این طور بگویم، فایروال یا دیواره آتش مثل یک گارد هست که شما بگذارید دم در خانه تا از ورود افراد خطرناک جلوگیری کند. آنتی ویروس مثل یک محافظ شخصی است که اگر کسی یه جوری گارد را دست به سر کرد یا یواشکی از دودکش شومینه اومد توی خونه او را دستگیر کنه.

7- تفاوت فایل، فولدر و درایو:
 اصلآ به کامپیوتر فکر نکنید، درایو مثل طبقه ای است که شما پوشه های مختلف از اسناد تان را نگهدای می‌کنید. فولدر همان پوشه هایی است که اسناد در آنها وجود دارند.

هر سند موجود در پوشه مثل یک فایل هست. در نتیجه اگر از شما بپرسند فلان سند کجاست؟ شما می‌گویید: «در طبقه دوم، پوشه سبز رنگ، کاغذ آخر.»


حالا اگر بپرسند «اون تحقیق بیوشیمی که دانلود کردی کجاست؟» چه می‌گویید؟ «درایو C، فولدر Shimi، فایل bioshimi.pdf» یا مدل کامپیوتری تر: C:\Shimi\bioshimi.pdf

این طور بخوانید، «سی دو نقطه بک اسلش شیمی بک اسلش بیوشیمی دات پی دی اف».


در ویندوز 7 نحوه نمایش پیش فرض آدرس به این صورت است:


حالا چطوری فرق اینا را هم به خاطر بسپاریم؟ یکی اینکه درایو ها تعداد شان زیاد نیست. عمومآ همین C و D و E و اینها هستند که در صفحه my computers دیده می شوند… فولدر ها یا پوشه ها هم که از آیکون شان مشخص است(زرد رنگ).
فایل ها هم می‌توانید این جوری بشناسید، هر آیتمی که وقتی رویش کلیک می‌کنید دیگه جلوتر نمی‌توانید بروید یک فایل است. به عنوان مثال وقتی روی یک فولدر کلیک می‌کنید وارد آن می‌شوید، دوباره می توانید چیزی انتخاب کنید… در نتیجه این یک فایل نیست.
اما اگر روی یک عکس کلیک کنید آن عکس خودش باز می‌شود، دیگر داخل آن عکس پوشه های دیگر یا فایل های دیگر وجود ندارد. در نتیجه یک عکس یک فایل است. به عبارتی هر آیتمی که یک پسوند داشته باشد ، مثلآ txt. یا jpg. و… یک فایل است.{این جمله رو یادتون باشه؛ در نکته های بعدی لازمش داریم}

8- پسوند فایل ها مهم است:
 اول از همه، اصلآ پسوند چیه؟ پسوند اون سه حرف آخر اسم هر فایل است.
پسوند به ویندوز و شما می‌گوید که این چه نوع فایلی است. به عنوان مثال یک فایل متنی که فقط حاوی نوشته است پسوندش txt. است. عکس های واقعی مثل آنها که با دوربین عکاسی می‌گیرید عمومآ دارای پسوند jpg هستند. عکس های کارتونی و کامپیوتری و غیر واقعی هم عمومآ gif یا png هستند.
فایل های فشرده شده عمومآ دارای پسوند zip یا rar هستند که آنها را باید با برنامه های مخصوص مثل Winzip یا WinRAR باز کنید.
فایل های اجرایی مثل فایل های برنامه ها (نرم افزارها) یا فایل های Setup بازی ها و… هم عمومآ دارای پسوند exe. هستند. آهنگ ها هم که مطمئنم خودتان مید‌انید، عمومآ mp3 یا wav هستند. البته این رو هم بگم که آهنگها پسوندهای زیادی دارن برای مثال صداهایی که با گوشیهاتون مثلا از صدای استاد ضبط می کنید با پسوند AMR یا در برخی گوشی های نوکیا(مثلا5800) با پسوندMP4 ذخیره می شود.

پسوند فایل ها اطلاعات زیادی به ما می‌دهند. مثلآ اگر کسی یک فایل به شما داد که پسوند آن exe. بود و گفت این عکس خودم است، دروغ می‌گوید! احتمالآ به جای عکس یک برنامه مخرب مثل یک ویروس است. مثلا اگر فایلهایی با نام newfolder.exe یا autorun.exe یا recycler.exe توی فلشتون دیدید، بدونید که فلشتون ویروس داره واحتمالا از کامپیوترهای سایت دانشکده ویروس گرفته!

(یادتون باشه هیچوقت این فایلها رو اجرا نکنید و مستقیما آنها را پاک کنید.)

یک سری از ویروس ها هستند که ظاهرشون شبیه فولدره و این باعث میشه روی اونا کلیک کنیم تا ببینیم توش چیه! در نتیجه فاتحه سیستم خونده میشه!   حالا از کجا باید این فولدر نما ها را بشناسیم: 1: اغلب سایز این فولدر ها 855 کیلوبایت هست   2: اگر سیستم شما در حالت SHOW EXTENSIONS باشه یعنی پسوند فایل هارو نشون بده در ادامه نام فولدر یک پسوند هم می بینیم.


9- تفاوت وبلاگ و وب سایت:
 «وبلاگ» از جمله چیز هایی است که تعریف دقیقش یکم سخته. یک باور اشتباه اینه که یک وب سایت یک آدرس مستقل دارد، مثلآ  تنها کاربران عضو سایت قادر به مشاهده لینک ها هستند.
عضویت در سایت / ورود به سایت
یک سایت است اما microsoft.persianblog.ir یک وبلاگ است. این تعریف اشتباه است.
وبلاگ جایی است که – عمومآ – یک نفر یادداشت هایی می‌نویسد. این یادداشت ها می‌توانید شخصی، تخصصی یا عمومی باشد. وبلاگ ها بر پایه یکی از برنامه های مدیریت محتوا نظیر وردپرس یا مووبل تایپ هستند. همچنین می‌توانند روی سرویس دهنده های وبلاگ آنلاین باشند، مثل Blogspot یا Persianblog و… که در این صورت آدرس آنها به شکل EsmeWeblog.Persianblog.ir و… درمیاید. اما می‌توانند آدرس شخصی هم داشته باشند. مثل Zangoole.com که یک وبلاگ است.
اکثر وبلاگ ها شامل بخش نظرات هم هستند که خوانندگان از این طریق با نویسنده در ارتباط هستند و نظر خودشان را به اطلاع نویسنده می‌رسانند. هم وبلاگ و هم وب سایت می‌تواند متعلق به یک نفر، چند نفر یا یک شرکت هم باشد در نتیجه مالکیت یا مخاطب یک نشانه برای تمیز دادن وبلاگ از وب سایت نیست. اما عمومآ وبلاگ متعلق به یک نفر است و شما با ورود به آن می‌دانید که در حال خواندن نوشته چه کسی هستید. وبلاگ ها عمومآ غیر رسمی تر از وب سایت ها هم هستند.
یک تفاوت دیگر هم این است که وب سایت ها عمومآ سرویس یا محصول خاصی دارند اما وبلاگ ها – حداقل مستقیمآ – سرویسی ارائه نمی‌کنند و فقط حاوی نوشته های نویسنده هستند.

10- دومین، دامین یا دامنه:
 ببینید خودتان را درگیر نکنید، خیلی ساده است. اسم هر سایت (آدرسی که تایپ می‌کنید که واردش شوید) دامنه آن سایت است. مثلآ دامنه یاهو yahoo.com است. برای داشتن این نام ها باید نام مورد نظر آزاد باشد و مبلغی را سالیانه پرداخت کنید تا به نام شما ثبت شود.
توجه کنید که مثلآ در مثال یاهو، کل عبارت “Yahoo.com” دامنه است، نه فقط “Yahoo” در نتیجه “Yahoo.net” هم یک دامنه جدا است که می‌تواند متعلق به فرد دیگری باشد، همچنین “Yahoo.org” و… اما خوب شرکت های بزرگ تمام دامنه های اسم شرکت شان را به نام خودشان ثبت میکنند.

11- هاست یا هاستینگ:
 هاست، هاستینگ یا Host یعنی فضایی که فایل های یک سایت اینترنتی روی آن قرار می‌گیرد. هر چیزی که شما روی یک سایت می‌خوانید باید روی یک کامپیوتر واقعی در یک جایی از دنیا وجود داشته باشد. این فضا ها هم توسط شرکت ها فروخته می‌شود. در نتیجه اگر می‌بینید می‌گویند «هاست 512 مگابایتی» یعنی به شما 512 مگابایت فضا می‌دهند که فایل های سایت تان را در آن نگهداری کنید.

12- پروکسی همان ف  *یلت*ر شکن نیست:
 و هیچ ربطی هم به آن ندارد. به کامپیوتر اصلآ فکر نکنید، پروکسی می‌دانید مثل چیست؟ مثل اینکه من زنگ بزنم به شما بگم: «اگر می‌تونی سر راه برو دانشکده نمره آسیب من رو ببین ؟» شما می‌روید و از همانجا به من زنگ می‌زنید، می‌گویید «آره مثلآ نمره ها اومده اینم نمرش…». این یعنی پروکسی.
وقتی شما IP و Port پروکسی را در برنامه ای وارد می‌کنید یا از ف یل تر ش ک ن استفاده می‌کنید کامپیوتر شما به یک کامپیوتر دیگه در جایی از دنیا وصل میشه و اون کامپیوتر میره اون آدرسی که شما می‌خواهید را باز می‌کنه و به شما نشان میده. حالا اگر پروکسی شما در یک کشور خارجی باشه می‌تونه جاهایی بره که شما نمی‌تونید برید!

13- وی پی ان (vpn) همان ف یل تر ش کن نیست:
 نمی‌خواهم به ساختار vpn و… بپردازم. بلکه می‌خواهم بر عکس خیلی ها ساده برای تان توضیح بدهم که خوب متوجه بشید. vpn یک نوعی از شبکه است که اطلاعاتی که در آن رد و بدل می‌شود به خاطر فرایند رمزنگاری قابل دیده شدن نیست.
مثل چی؟ این سناریو را تجسم کنید، من و دوستم و شما با هم در یک اتاق هستیم. من و دوستم هر دو علاوه بر فارسی به زبان چینی هم مسلط هستیم اما شما یک کلمه هم چینی بلد نیستید.
حالا شما به من به فارسی می‌گویید «تو حق نداری راجع به آن موضوع با دوستت صحبت کنی!». حالا اگر من شروع کنم به چینی با دوستم حرف بزنم چی؟ شما نمی‌توانید بفهمید من دارم راجع به چی حرف می‌زنم.
اینکه vpn به عنوان یک ف ی لت ر ش کن استفاده می‌شود هم موردی مشابه است. «آن موضوع» همان سایت مسدود شده است و «زبان چینی» هم همان رمزنگاری شبکه vpn.


14- RAM بیشتر همیشه بهتر نیست:

 رم و حافظه بیشتر همیشه الزامآ بهتر نیست. یعنی کلآ این عدد ها هر چقدر بزرگتر می‌شوند الزامی نیست که بهتر شوند. چرا؟ به دلایل مختلف، مهم ترینش اینکه خیلی اوقات کامپیوتر شما توان استفاده از آن مقدار عظیم RAM را اصلآ ندارد… به عنوان مثال، اکثر افراد از ویندوز های 32 بیت استفاده می‌کنند که توان استفاده بیشتر از 2 گیگ رم را ندارند یعنی اگر شما 8 گیگ رم هم داشته باشید ویندوز XP فقط از 2 گیگ آن استفاده می کند و  هیچ تفاوتی در سرعت سیستم خود نخواهید دید… پس اگر از نحوه کار یک دستگاه آگاه نیستید حواستان جمع باشد که پول تان را بی خود هدر ندهید. برای استفاده بیشتر از 2 گیگ رم باید از سیستم عامل های 64 بیت استفاده کنید. مثلآ Windows Vista x64 Ultimate.

15- قوی بودن یکی از اجزای کامپیوتر ضعیف بودن جزئی دیگر را جبران نمی‌کند:
 این هم از جمله اشتباهاتی است که از خیلی ها تا به حال شنیده ام. هر عضو کامپیوتر وظیفه منحصر به فرد خودش را دارد و قوی بودن یک جز، مثلآ RAM ضعیف بودن CPU را جبران نمی کند. مثلآ شنیده ام که می‌گویند «این بازی یا نرم افزار 2 گیگ رم می‌خواد ولی اگر CPU ات قویه با 1 گیگ هم جواب میده…» که کاملآ اشتباه است.

تنظیم: فرشاد نوروزی

نظرات 16 + ارسال نظر
m جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:59 ب.ظ

چرا این سایت خراب شده ی دانشگاه باز نمیشه

کارگران مشغول کارند!

روان نویس شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:10 ق.ظ

خیلی خیلی خیلی جالب و به درد بخور بود !!!
ممنون

k-o-w سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:47 ق.ظ

بابا پلاس وان باکلاس شدی

شما که استاد ما هستی، همسایه!
از اون تمپلیت خوشگلا برا ما هم بنویس!

سبزی سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:54 ق.ظ

این چه وضعه نمره دادنه که تازه با 4 نمره نمودار و بردار و ... تازه شدیم این!

خوش به حال بعضی ها که سر جلسه با (((اس ام اس))) و چشمک و موزاییک، 13 14 گرفتن!!!

معترض سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:21 ق.ظ

به خدا همه تان رو دادگاهی میکنم متغلب ها تمام کسایی که پاس شدن با تغلب بوده.
ببینین چیکار میکنم.

۱۱۰ سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:57 ب.ظ

سلام - میشه نمره های اسیب رو بذارید تو سایت تا ما ک نیستیم فیض ببریم؟

من ملال تنهایی از چشمهایم... سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:27 ب.ظ

جالبه!حرف (موزاییک) کسیو که خودش تغلب میکرده و برای کسی دل نمیسوزونه تکرار میکنین!کسایی که حتی حاضر نشدن گواهی دکتر منو ببینن تا حداقل با چشماشون دروغگو و تنبل خطابم نکنن.اون چند صدم نمره ای که واسه پاس شدن نیاز داشتم ندادن که هیچ محترمانه گفتن میخوایم برگه تصحیح کنیم!البته من هم توقع زیادی داشتم ولی لایق توهین نبودم.

ترم بعد اولین بار که سر کلاسش نشستم یه نگاه به من کرد و شروع کرد به تعریف و تمجید کسی که بالاترین نمره کلاسو گرفته بود بعد گفت بععضیها آخر کلاس میشینن جزوه نمی نویسن درس نمی خونن میوفتن بعد میان نمره میخوان!خیلی ناراحت شدم بهم برخورده بود ولی چون قدرتش از من بیشتر بودو باز هم استادم میشد هیچی نگفتمو با بغذ سرجام نشستم(اون روز عینک نداشتم و تخته رو نمی دیدم و جزوه نمی نوشتم)

دوست عزیز؛استاد که گفته بود کتابو بخونید.میدونستیم تخصصش پاتولوژیه و سخت میگیره.حالا اگه شرایطی داشتین نتونستین اون سوالهای سختو جواب بدین کمکی نداشتین زود قضاوت نکنین بهتر نیست؟فکر نمیکنین اگر درخواستاتون از کسی که کمک کردن به تو براش بی ضرر باشه یا بی منت بت کمک کنه باشن... احتمال بیشتری هست به جواب برسن؟

من همیشه معتقدم کسی که به قول شما تقلب میکنه فرد تواناییه و کسی که بش تقلب میرسه استحقاقشو داشته و اونی که زحمت کشیده و درس خونده انسان ارزشمندیه.اگر کسی تقلب کنه یا من به اختیار خودم به کسی که دوسش دارم برسونم از نمره من کم نمیشه.



نوروزی چهارشنبه 15 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:39 ق.ظ

با این نمره هایی که استاد محترم **خون شناسی** لطف فرمودن، ترم بعد خدا به داد ما برسه...!

دکتر نوریان چهارشنبه 15 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:07 ق.ظ

وای این چه وضع نمره دادنه - یکی بره پیگیری کنه بد بخت شدیم

MMFU چهارشنبه 15 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:09 ق.ظ

میشه نمره ها رو بذارید تو سایت.؟

بمونه.!!!! چهارشنبه 15 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:17 ب.ظ

می خواستم بدونم منظور سبزی و معترض از تغلب توی کدوم درس ها بود خواهش میکنم هیچ وقت جمع نبندید به فول معروف نابرده رنج گنج میسر نمی شود

green wave پنج‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:24 ب.ظ

خدا رو شکر که همین دستامونم پاس کردن.چه با تغلب چه با همت خودشون.
تو این دانشگاه خفت بار هر طور که شده,شده با تغلب شده با 1ترم بی خوابی کشیدن یا التماس کردن به اساتیدمجرب(چش نخورن ایشاا...) خلاصه با هر مکافاتی که شده فقط باید پاس کنیم بریم..
روز اعلام نتایج نمرات خون تنها چیزی که اشکمو در میاورد بی اهمیتی استاد و فیروز رای و دانشگاه ....نسبت به دانشجوهایی بود.

red wave پنج‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 03:17 ب.ظ

akhey ghorbone ashkat beram man!

ترم تابستان جمعه 17 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:28 ق.ظ

شنبه هم میتونیم انتخاب واحد کنیم؟میشه تاریخ تحلیلی را به جای تاریخ فرهنگ و تمدن بردارم؟

خیر
مهلت انتخاب واحد تا جمعه بود.

درکل، داشجویان علوم آزمایشگاهی الزاما باید درس تاریخ فرهنگ و تمدن را اخذ نمایند.

0000 شنبه 18 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:05 ب.ظ

خداانصاف بده این استاد خونو.اخه یکی نیست بگه این جورنمره دادنش باعقل جور درمیادبخاطرقضیه تقلباهمه رو انداخته از کجامیدونه کیاتقلب کردن
اگه این طوریه واسه اسیب هم خیلیا تقلب کردن و پاس شدن راست میگه اونارم بندازه هم زورش به ما رسیده . من که مطمئن بودم پاسم

یه کم بفکر حق الناسم این استادا باشن بد نیست

M شنبه 18 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:12 ب.ظ

امان از دست این دکتر نوریان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد