پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

مترونیدازول


مترونیدازول چیست؟

 موارد و دوزاژ مصرف مترونیدازول؟

 موارد منع مصرف؟

 ملاحظات غذایی؟

 هشدارها و موارد احتیاط؟

 عوارض جانبی؟

 ملاحظات دارویی کودکان؛ زنان باردار یا شیرده؟


 پاسخ ها در ادامه مطلب



مترونیدازول چیست؟

                        مترونیدازول نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان طیف وسیعی از عفونت ها بکار می رود. این دارو اغلب در درمان عفونت های گوارشی از جمله بیماری های انگلی، عفونت های تناسلی و بیماری های زنان، آبسه های احشایی، عفونت های دندان و پوست استفاده می شود. مترونیدازول برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به زخم معده یا اثنی عشر نیز بکار می رود. علاوه بر موارد ذکر شده، پزشکان در موارد دیگری نیز این دارو را تجویز می کنند. مترونیدازول به شکل قرص های معمولی، قرص های واژینال، سوسپانسیون خوراکی، فرآورده تزریقی، ژل موضعی و ژل واژینال تولید می شود.        

 

طریقه مصرف مترونیدازول

                        مترونیدازول داروی بدون نسخه نیست و پزشک بسته به شرایط شما، دوزاژ بخصوصی از دارو را برای شما تجویز خواهد کرد. دارو را دقیقا مطابق با دستور پزشک معالج خود مصرف و از تغییر خودسرانه دوز دارو پرهیز کنید. دستورات بسته دارویی را به دقت مطالعه کنید. از توقف مصرف دارو بدون مشورت با پزشک خود پرهیز کنید. حتی در صورت احساس بهبودی دارو را تا انتها مصرف کنید، در غیر این صورت ممکن است دچار عود شدیدتر عفونت بشوید.        

 

موارد منع مصرف

                        مترونیدازول نباید در سه ماهه اول حاملگی مصرف شود.

 

فراموش کردن دوز دارو

                        در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.            

 

ملاحظات غذایی

                        با توجه به اینکه مترونیدازول ممکن است موجب ناراحتی معده شود، دارو را همراه یا بلافاصله پس از غذا میل نمایید.            

 

هشدارها و موارد احتیاط

                        موارد زیر را با پزشک خود در میان بگذارید: • به مترونیدازول یا هر داروی دیگری حساسیت دارید. • دارویی مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه یا بی نسخه، بخصوص سایر آنتی بیوتیک ها، عوامل ضدانعقاد (مثل وارفارین)، آستمیزول (نوعی آنتی هیستامین)، لیتیم، فنوباربیتال، فنی توئین و ویتامین ها. • مبتلا به این بیماری ها هستید یا سابقه ابتلا به آنها را دارید: بیماری کبدی یا کلیوی، هر گونه مشکل گوارشی به ویژه بیماری کرون یا کولیت اولسرو و ناراحتی های خونی. • اغلب نوشیدنی های الکلی مصرف می کنید.  

 

عوارض جانبی

                        مترونیدازول معمولا عوارض ناخواسته چندانی ایجاد نمی کند. در صورت شدت یا ازمان علایم زیر به پزشک خود اطلاع دهید: سردرد، تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، خشکی دهان، طعم فلزی، کاهش اشتها، اسهال، تحریک زبان، ادرار قرمز متمایل به قهوه ای یا تیره و نهایتا گزگز یا بی حسی اندام ها. اما اگر هر یک از علایم یا نشانه های زیر در شما بروز کرد، بلافاصله دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه کنید: تب، بثورات جلدی، خارش، گرفتگی بینی، درد مفصلی و عفونت ثانویه قارچی مثلا بروز ضایعات سفید در دهان یا روی زبان و یا عفونت واژن.       

 

نگهداری داروی

                        دارو را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید. قرص ها باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود. سوسپانسیون را در یخچال نگهداری، اما از منجمد کردن آن پرهیز کنید. سوسپانسیون دارو را بیش از 7 روز نگهداری نکنید. هر بار قبل از مصرف، محلول را به خوبی تکان دهید. با گذشتن از تاریخ اعتبار یا نیاز به دارو، آن را دور بریزید.        

 

فزون دوز و موارد اضطراری

                        در صورت مسمومیت یا فزون دوز به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.           

 

تداخلات دارویی

                        • مصرف همزمان الکل با مترونیدازول می تواند باعث سردرد، ناراحتی شدید معده، استفراغ، تعریق و گرگرفتگی شود. هنگام مصرف این دارو و تا 48 ساعت بعد از اتمام دوره درمان، از نوشیدن الکل پرهیز کنید. • سایمتیدین ممکن است سبب کاهش متابولیسم مترونیدازول و در نتیجه افزایش اثرات آن گردد. • فنوباربیتال می تواند موجب افزایش متابولیسم مترونیدازول و در نتیجه کاهش اثرات آن گردد. مترونیدازول ممکن است اثرات ضدانعقادی وارفارین را تشدید کند. • مترونیدازول می تواند سبب کاهش متابولیسم فنی توئین و در نتیجه افزایش اثرات آن گردد. • مصرف همزمان مترونیدازول و دی سولفیرام خطرناک می باشد و امکان بروز عوارض جدی عصبی یا روانی وجود دارد.   

 

کودکان و زنان باردار یا شیرده

                        • در صورت تجویز پزشک، مترونیدازول در کودکان قابل استفاده است. • مترونیدازول نباید در سه ماهه ابتدای بارداری مصرف شود. در صورت بارداری یا قصد حامله شدن، به پزشک خود اطلاع دهید. • مترونیدازول در شیر مادر ترشح می شود و مصرف آن حین شیردهی توصیه نمی گردد.           

 

اطلاعات جانبی

                        • مترونیدازول همانند سایر آنتی بیوتیک ها تاثیری بر بیماری های ویروسی از قبیل آنفلوآنزا یا سرماخوردگی ندارد. • سعی کنید حین درمان با مترونیدازول از قرار گرفتن غیرضروری در برابر نور آفتاب پرهیز کرده، لباس مناسب بپوشید و از عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید. مترونیدازول ممکن است باعث حساسیت پوست شما به آفتاب گردد. • این دارو می تواند حالت خواب آلودگی در شما ایجاد کند، بنابراین تا زمان مشخص شدن میزان تاثیر آن در شما از رانندگی یا انجام کارهای پردقت پرهیز کنید. • اگر در پایان دوره درمانی هنوز علایم بالینی شما برطرف نشده است، به پزشک خود اطلاع دهید. • پس از هر بار استفاده از اشکال موضعی یا واژینال دارو، دست های خود را به خوبی بشویید. • اگر همسر شما به دلیل عفونت واژینال تحت درمان با اشکال واژینال دارو می باشد، بهتر است در مدت درمان از مقاربت جنسی پرهیز نمایید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد