پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

مبندازول


 قطعا همه شما با داروی مبندازول؛  این داروی ضد انگلی و مهم آشنایی دارید.


حال اطلاعات کاملتری در مورد این دارو، همچنین موارد لزوم و منع مصرف و همچنین دانستنی های جانبی این دارو در ادامه مطلب قرار داده شده است.


مبندازول چیست؟

مبندازول یک داروی ضد کرم می باشد و در موارد عفونت با کرم های سنجاقی (کرمک)، گرد، قلاب دار و شلاقی استفاده می شود. مبندازول داروی بدون نسخه و به شکل قرص های جویدنی در دسترس است.


طریقه مصرف مبندازول:

به دستورات روی بسته دارو و یا نسخه پزشک به خوبی دقت کرده، در صورت ایجاد سوال با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. در صورتی که پزشک مبندازول را برای شما تجویز کرده است، آن را درست مطابق دستور وی مصرف کنید و از افزایش یا کاهش دوز دارو یا دفعات مصرف آن پرهیز کنید. قرص ها را می توانید بجوید، ببلعید و یا حتی خرد و با غذا مخلوط کنید. پس از خوردن قرص ها یک لیوان آب بنوشید.


فراموش کردن دوز دارو:

در صورت فراموش کردن یک دوز مبندازول، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است (کمتر از 4 ساعت زمان باقی مانده)، نوبت فراموش شده را رها کرده، در عوض دوز بعدی را دو برابر میل نمایید.


ملاحظات غذایی:

می توانید مبندازول را با غذا یا معده خالی استفاده کنید. غذاهای چرب میزان جذب مبندازول را افزایش می دهند.


هشدارها و موارد احتیاط:

نکات زیر را به پزشک خود اطلاع دهید: • به مبندازول یا هر داروی دیگری حساسیت دارید. • دارویی مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه یا بی نسخه، بخصوص کاربامازپین، فنی توئین و ویتامین ها.

• مبتلا به این مشکلات هستید یا سابقه ابتلا به آنها را دارید: بیماری کبدی، کلیوی یا سابقه بیماری معده.


عوارض جانبی:

مبندازول ممکن است در موارد بسیار کم موجب بروز تهوع، استفراغ، درد معده یا اسهال شود. در صورت وقوع واکنش های حساسیتی شدید مثل بثورات پوستی، کهیر یا خارش بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.


نگهداری دارویی:

مبندازول را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید. قرص ها باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود. با گذشتن از تاریخ اعتبار یا نیاز به دارو، آن را دور بریزید.


فزون دوز و موارد اضطراری:

در صورت مسمومیت یا فزون دوز به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.


تداخلات دارویی:

کاربامازپین و فنی توئین میزان تاثیر مبندازول را کاهش می دهند.


کودکان و زنان باردار یا شیرده:

• مبندازول نباید در کودکان کوچک تر از 2 سال استفاده شود. • در صورت بارداری یا قصد باردار شدن، حتما با پزشک خود در خصوص فواید و مضرات استفاده از این دارو حین حاملگی صحبت کنید.


اطلاعات جانبی:

عفونت کرمک بسیار واگیردار است و به راحتی در یک خانواده همه را گرفتار می کند. از این رو پزشکان اغلب هنگام درمان یک شخص، خانواده وی را نیز تحت درمان قرار می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد