پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

کتوتیفن


 

کتوتیـفن چیـسـت؟

                        کتوتیفن به گروه داروهای آنتی هیستامین تعلق دارد. این دارو معمولا برای پیشگیری از آسم استفاده می شود. کتوتیفن در موارد دیگری از آلرژی، همچون رینیت (التهاب بینی) و کنژنکتیویت (التهاب ملتحمه)، نیز بکار می رود. اصولا کتوتیفن با کاهش التهاب در مجاری هوایی، باعث حرکت آزادتر هوا در آنها می گردد. کتوتیفن به شکل قرص و شربت در دسترس است.




اطلاعات کامتر در ادامه مطلب....

 

طریقه مصرف کتوتیفن

                        کتوتیفن داروی بدون نسخه نیست و بسته به مشکل شما پزشک معالج دوزاژ بخصوصی از کتوتیفن را تجویز می کند. دارو را دقیقا مطابق با دستور پزشک خود استفاده و از تغییر دوز آن پرهیز کنید. دستورات روی بسته دارو را نیز به دقت مطالعه نمایید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا شما اثرات کتوتیفن را بطور کامل احساس کنید. حتی در صورت احساس بهبودی بدون مشورت با پزشک معالج خود، مصرف دارو را قطع نکنید.            

 

فراموش کردن دوز دارو

                        در صورت فراموش کردن یک دوز کتوتیفن، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.    

 

ملاحظات غذایی

                        با توجه به احتمال بروز ناراحتی معده در اثر مصرف کتوتیفن، توصیه می شود آن را با غذا یا بلافاصله پس از غذا میل نمایید.  

 

هشدارها و موارد احتیاط

                        نکات زیر را به پزشک خود اطلاع دهید: • به کتوتیفن یا هر داروی دیگری حساسیت دارید. • دارویی مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه یا بی نسخه، بخصوص داروی دیگری برای مشکل فعلی، آنتی هیستامین ها، آنتی بیوتیک ها، داروهای درمان آلرژی یا سرماخوردگی و ویتامین ها. • مبتلا به نوعی بیماری هستید یا سابقه ابتلا به بیماری دارید.       

 

عوارض جانبی

                        کتوتیفن در مجموع داروی بی خطری می باشد. ممکن است دچار سر درد، خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، تهوع، خشکی دهان و ناراحتی معده شوید. در صورت ازمان یا شدت گرفتن علایم ذکر شده، با پزشک خود مشورت کنید. اما در صورت بروز هر یک از علایم یا نشانه های زیر، مصرف دارو را قطع و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید: بثورات پوستی، کهیر و خونریزی یا کبود شدگی غیرمعمول.          

 

نگهداری داروی

                        کتوتیفن را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید. دارو باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود. با گذشتن از تاریخ اعتبار یا نیاز به دارو، آن را دور بریزید.           

 

فزون دوز و موارد اضطراری

                        در صورت فزون دوز به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.   

 

کودکان و زنان باردار یا شیرده

                        • مصرف کتوتیفن در کودکان تحت نظر پزشک بلامانع است. • در صورت بارداری، قصد باردار شدن و یا شیردهی به طفل خود، حتما با پزشک خود در خصوص فواید و مضرات استفاده از کتوتیفن حین حاملگی و شیردهی صحبت کنید.  

 

اطلاعات جانبی

                        • اگر قبل از شروع مصرف کتوتیفن، دارویی برای آسم یا بیماری فعلی خود مصرف می کنید، پس از شروع درمان با کتوتیفن استفاده از آن داروها را حداقل تا 2 هفته ادامه دهید. • کتوتیفن می تواند حالت خواب آلودگی ایجاد کند، بنابراین تا زمان مشخص شدن میزان تاثیر آن در شما از رانندگی یا انجام کارهای پردقت پرهیز کنید. ضمنا الکل حالت خواب آلودگی و گیجی این دارو را تشدید می کند؛ تا زمان مشخص شدن میزان تاثیر کتوتیفن از نوشیدن الکل نیز پرهیز کنید.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
mousavi سه‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 08:45 ق.ظ

فوق العاده برای من جالب و مفید بود.
.....................m....................

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد