پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

توتال پروتئین



برای مشاهده گزارش کار مربوط به آزمایشگاه بیوشیمی (توتال پروتئین) به ادامه مطلب بروید.



ادامه مطلب در پنجره جدید



تست بررسی پروتئین تام پلاسما به منظور بررسی نسبت آلبومین به گلبولین کاربرد دارد.


 همانطور که میدانید پروتئین ها از اجزای مهم خون در بدن بوده که برای همه سلولها و بافت های بدن یک ماده حیاتی و مهم محسوب میشود. پروتئین های خون به 2 دسته کلی آلبومین و گلبولین تقسیم میشوند. آلبومین  ناقل بسیاری از مولکولهای کوچک در بدن میباشد ولی در عین حال مهم ترین وظیفه آن حفظ فشار اسمزی بدن است و گلوبولین ها شامل آلفا1 ،آلفا2 ،بتا و گاما گلبولینها میباشد.
موارد درخواست اندازه گیری توتال پروتئین: این تست در موارد کاهش وزن زیاد و بی سابقه، علائمی مبنی بر بیماری کبدی و کلیوی و شرایطی مانند ادم درخواست میشود
روش های اندازه گیری: برای اندازه گیری پروتئین تام سرم از روشهای کلریمتریک استفاده میشود مانند:
روش بیوره:  در این روش پپتیدهایی با حداقل 2 باند پپتیدی در محلول رقیق قلیایی با یون مس ترکیب شده و ایجاد کمپلکس بنفش رنگ میکنند که در طول موج 540نانومتر شدت رنگ اندازه گیری میشود. شدت رنگ با غلظت پروتئین نسبت مستقیم دارد. در دستگاه های اتوماتیک امروزه نمونه در 2 کانال تقسیم میشود. در کانال اول نمونه با معرف بیوره و در کانال دوم نمونه با بلانک مخلوط شده و سپس هردو به کلریمتر رسیده و با اندازه گیری شدت رنگ و محاسبات توسط دستگاه غلظت پروتئین گزارش میشود.
برای درست کردن محلول بیوره باید 1.5 g سولفات مس  ( CuSO4.5H2O ) و .6.0 g سدیم پتاسیم تارتارات را در 500 ml آب مقطر حل نموده . سپس به آن 300 ml سدیم هیدروکسید 10% اضافه کرده، حجم آن را به 1 lit می رسانیم . محلول را در ظرف پلاستیکی و در جای تاریک نگهداری می شود. برای اینکه محلول برای مدت زیادی نگهداری شود، می توان1 گرم پتاسیم یداید ( Potassium Iodide )  به آن اضافه کرد , تا مانع احیای مس شود. برای نیم میلی لیتر از یک نمونه که ماکزیمم 3میلی گرم پروتئین داشته باشد , از 2.5 ml محلول بیوره استفاده می کنند . بعد از این کار باید 30دقیقه به آن فرصت داد تا واکنش انجام شود. جذب نمونه را در 540 nm بخوانید . ضمنا بلنک  ( blank ) حاوی 0.5میلی لیتر آب مقطر بعلاوه 2.5 ml محلول بیوره می باشد .


متن کامل تر در نسخه PDF....


برای دریافت نسخه کامل ---------->



نظرات 1 + ارسال نظر
متقاضی یک خاطره دوشنبه 29 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 12:27 ب.ظ

سلام خسته نباشید.
خیلی از بچه ها مجبورن به خاطر امتحانا شب یلدا شاهرود بمونن نظر شما چیه که این شب بچه های کلاس یه جا دور هم جمع بشیم؟مثلا پارک بلوار.
شاهرودی ها غیر شاهرودی ها یه بار پایه باشین.
زود تر از اینکه دیر بشه نظرتون رو بگین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد