پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

قند ها (جلسه اول)


برای مشاهده و دریافت گزارش کار آزمایشگاه بیوشیمی مربوط به قند ها به ادامه مطلب بروید.


مقدار گلوگز (قند) خون شما نشان می دهد آیا مبتلا به دیابت یا در معرض افرایش خطر ابتلا به آن و عوارض ناشی از آن هستید یا نه.


اگر دکتر مشکوک شود که فرد در معرض ابتلا به دیابت است ممکن است آزمایش قند خون را تجویز کند.
نتایج این آزمایش در صورتی که فرد دست کم شش ساعت پیش از انجام آن چیزی نخورده و نیاشامیده باشد، می تواند به ترتیب زیر به دکتر در تشخیص کمک کند:
 مقادیر قند خون تا 100میلی گرم در دسی لیتر طبیعی محسوب می شود.
مقادیر قند خون بین 100 تا 126میلی گرم در دسی لیتر کمی بالاتر از حد طبیعی شمرده می شود و به آن حال پیش- دیابت می گویند.
مقادیر در حد 126 میلی گرم در دسی لیتر و بالاتر از آن معمولا بیانگر ابتلا به دیابت است.

•    نمونه
نمونه مورد آزمایش میتواند خون کامل ، پلاسما و یا سرم باشد . در گذشته از خون کامل استفاده هم می کردند اما امروزه از سرم استفاده می کنند . چون گلبول های قرمز (اریتروسیت ها ) مقادیر پروتئین زیادی دارند در حالی که سرم مایع است و می تواند گلوکز را بیشتر و بهتر در خود حل کند . جمع آوری نمونه های خونی در داخل لوله آزمایش باعث می شود که سایر سلولهای خونی از گلوکز استفاده کنند بنابراین باید خون بعد از جمع اوری شدن باید سانتریفیوژ شود و سرم جدا شود . برای مثال گلبولهای قرمز چون نیاز به انسولین برای ورود گلوکز به داخل سلول را ندارند از گلوکز استفاده کرده و باعث تغییر در میزان گلوکز نمونه می شوند . درجه حرارت محیط هم برروی مقدار گلوکز خون تاثیر دارد . در دمای فریز قند خون برای چند ساعت می تواند پایدار باشد در حالی که در دمای اطاق (25 سانتی گراد) انتظار می رود 1 تا 2 درصد گلوکز خون به ازای هر یک ساعت  کاهش یابد . امروزه برای اینکه مقدار گلوکز در داخل تیوب ها از دست نرود از لوله های فلورید استفاده می شود که جلوی گلیکولیز را در داخل نمونه می گیرد (مهمترین استفاده از این لوله ها در انتقال نمونه است ) .
در نظر داشته باشید که خون وریدی از دست مخالف و از داخل مایع بین عروقی گرفته شود . علت نمونه گیری  از درون مایع عروقی  ، برای  جلوگیری از آلوده شدن نمونه است . بعد از خون گیری دست فرد باید بالا باشد تا خون دوباره به جریان عادی خود باز گردد . در این کار باید دقت زیادی کرد هر چند که کشور ما هم اقدامات لازم انجام میگیرد اما باید نهایت دقت  را در خون گیری کرد چون یک نمونه گیری صحیح 50 درصد راه را روشن می کند .
•    روش اندازه گیری
دوروش اصلی برای اندازه گیری گلوکز در خون وجود دارد . یکی از این روشها که امروزه هم در بعضی از نقاط استفاده می شود اندیکاتورهای غیر اختصاصی گلوکز است که با تغییر رنگ مقادیر گلوکز به دست می آید . در این روش گلوکز با ماده رنگ واکنش و گلوکز کاهش میابد و باعث تولید رنگ می شود .
این روش خطاهای زیادی داشت و امروزه به جای ان از آنزیم استفاده می کنند . دو آنزیم مهم مورد استفاده در این روش گلوکز اکسیداز (glucose oxidase) و هگزوکیناز (hexokinase) است .


اطلاعات کاملتر را می توانید در نسخه pdf این گزارش کار ببینید.



برای دریافت نسخه کامل (PDF)...




نظرات 2 + ارسال نظر
tak سه‌شنبه 25 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:42 ق.ظ

باز هم تشکر از آقای نوروزی مطالب مفیدی بود
..................m.....................

green wave پنج‌شنبه 27 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:35 ب.ظ

very very very good
tanx

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد