پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

پایگاه علمی دانشجویان علوم آزمایشگاهی شاهرود

ایران طب - ویژه دانشجویان گروه های پزشکی و پیراپزشکی 88

بدون تجویز پزشک، حجامت ممنوع

 مدیر توسعه علوم و خدمات طب سنتی در ستاد کشوری گیاهان دارویی و طب ایرانی با ابراز نارضایتی از آنچه «برخی سوءاستفاده‌ها از طب اسلامی» عنوان کرد، گفت: افراد برای انجام حجامت بدون تجویز پزشک اقدام نکنند.
دکتر میرغضنفری گفت: هر چند حجامت یکی از روش‌های مؤثر و کارا در طب سنتی است و اسلام هم آن را امضا کرده اما متأسفانه امروزه برخی،..........

از این طب سوءاستفاده می‌کنند.
وی تأکید کرد که حجامت از بسیاری روش‌های درمانی و اصول خاص خود برخوردار است بنابراین توصیه می‌شود که افراد بدون تجویز پزشک برای حجامت اقدام نکنند.

میرغضنفری با بیان اینکه اکنون عنوانی با نام «متخصص طب سنتی» در کشور نداریم، ادامه داد: اکنون مجریان و محققان طب سنتی در کشور فعالند. اما به‌دنبال راه‌اندازی دانشکده طب سنتی، امسال چهارمین سالی است که در رشته طب سنتی و از میان پزشکان عمومی دانشجوی تخصصی در مقطع PhD پذیرش می‌شود و هشتم مرداد ماه آزمون مربوطه برگزار می‌شود و در مجموع از اواخر سال آینده به‌تدریج فارغ‌التحصیلان این رشته را خواهیم داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه با تاخیری یک ساله از میان داروساز عمومی در مقطع PhD داروساز سنتی نیز پذیرش شد، افزود: تربیت متخصص و داروساز طب سنتی در دانشگاه‌های بزرگ کشور ازجمله دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، شاهد و شیراز انجام می‌شود و سالانه بین ۲۲ تا ۲۶ دانشجو در طب سنتی پذیرش می‌شوند. پذیرش در داروسازی سنتی مقداری کمتر است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات در زمینه طب سنتی آن است که پزشکان متقاضی آزمون PhD این رشته از طب سنتی هیچ نمی‌دانند. بر این اساس پیشنهاد داده‌ایم واحدهای طب سنتی برای پزشکان در نظر گرفته شود؛ امری که در تمام دنیا وجود دارد.

میرغضنفری توصیه کرد که افراد درصورت تمایل به استفاده از طب سنتی به درمانگاه‌های دانشگاه‌های طب سنتی مراجعه کنند و گفت: اکنون حدود ۷کلینیک‌ طب سنتی در سطح کشور فعالند که برای افزایش این کلینیک‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

وی در ادامه عطاری‌ها را محل تحویل و نه تجویز دارو خواند و با تأکید بر لزوم ساماندهی عطاری‌ها افزود: طبیبان سنتی و محلی از سرمایه‌های هر کشوری هستند. بر این اساس افرادی که ادعا یا توانمندی‌هایی در امور طب سنتی دارند شناسایی و برای ارزیابی توانایی‌شان و صحبت در دانشکده طب سنتی از آنها دعوت می‌شود. اکنون به‌دنبال طراحی دوره‌های جامع آموزشی طب سنتی برای مخاطبان مختلف هستیم.



برای ارسال نظر خود اینجا کلیک کنید.



نظرات و پیشنهادات خصوصی خود را اینجا بنویسد.( نظرات این قسمت به طور خصوصی برای فرشاد نوروزی نمایش داده می شود.)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد